אלף שיעורים שווים יותר מהצגה אחת

הרב חברון שילה בתגובה לכתבה "שינוי דרמטי" מגיליון 873

חברון שילה , כ"א בכסלו תש"פ

אלף שיעורים שווים יותר מהצגה אחת-ערוץ 7
הרב חברון שילה
צילום: הישיבה התיכונית

קטונתי מלהכריע בשאלה המאתגרת האם יש מקום למשחק משותף של גברים ונשים יחד בתיאטרון או בסרט. איני מבין מספיק בתחום כדי לומר מה הנזק הרוחני שגורמת העבודה המשותפת, ולהפך, מדוע כל כך חשוב שאישה תשחק בתפקיד אישה, ומדוע גבר שיכול לשחק דמות שרחוקה ממנו מאוד לא יכול לשחק דמות אישה וכן להפך. אולם בכל זאת אני עוסק בחינוך שנים רבות, וכאן יש לי מחלוקת חריפה עם ידידי (כן, מאותו שיעור במרכז הרב) חגי לובר.

תיאטרון, סרט, הצגה או שיר הם דבר חשוב ביותר. יש חשיבות גדולה שהם יהיו בעלי תוכן וברמה חזותית גבוהה. יש להם השפעה על החיים שלנו, ויש מקום בשיקול ההלכתי מה להתיר ומה לאסור. כמו כן יש לקחת בחשבון גם את הצורך הגדול שתהיה לנו אומנות איכותית. אולם בניגוד לדבריו של חגי, ברור לי שאלף שיעורים בכיתה משפיעים הרבה יותר מכל סדרה או שיר שהתלמיד צורך.

האומנות מוסיפה מאוד למהלך חיינו, אבל היא לעולם לא תשתווה ללמידה הקבועה ולקשר האישי שיש בין תלמיד לרבו. ההוכחה לכך היא שלמרות שלצערנו הציבור שלנו חשוף לסרטים ולשירים שהמסר שלהם הפוך לחלוטין מהמסר החינוכי שהתלמיד מקבל בבית הספר, בדרך כלל החינוך ההורי והחינוך בבית הספר מנצחים. הרי אם סדרה אחת ושיר אחד משפיעים יותר מאלף שיעורים, התלמידים שלנו היו אמורים להתחתן כמו בהוליווד, לרצוח כמו בסרטים, לנהל חיי משפחה פרועים, להיות שמאלנים וכמובן לא לקיים מצוות. מתברר שהחינוך היומיומי בשיעור, שיחה ודוגמה אישית משפיעים הרבה יותר. האומנות היא תוספת חשובה לנשמה כשהיא נעשית בקדושה, ולהפך כאשר היא נעשית בטומאה, אך גם בעיני התלמיד היא נתפסת כמציאות דמיונית חיצונית ולא כבסיס המרכזי לחיים.

אם נמשיל זאת לתחום הרפואה, הרי שעיקר הרפואה התלויה בידי אדם באה מהרופאים ומהתרופות. הליצן הרפואי שמשמח את החולה נותן תוספת כוח ומשפר את ההחלמה. לכן לרופא נתיר לנסוע אל החולה בשבת, ואילו לליצן הרפואי נגיד להגיע רק בימות החול, למרות שברור שיש חשיבות אדירה ומצווה גדולה מאוד לכל מי שיבוא כדי לשמח את החולה.

השאלה ההלכתית במקומה עומדת. ברור לי שתיאטרון אספקלריא לא בא לפרוץ גדרי הלכה, אלא לחפש את דבר ה' הנכון לתקופה זו. אולם המסירות הגדולה לעולם האומנות, אסור לה שתהפוך את סדר העולם ותציב את האומנות כעומדת מעל החינוך הקבוע והקשר האישי שנוצר במוסדות החינוך.

הכותב הוא ראש הישיבה התיכונית 'אור עתניאל'