אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

משפחת תעשיינים גרמנית, המחזיקה גם בבעלות על רשת הדונאטס הענקית ״קריספי קרים״, תתרום עשרות מיליוני דולרים לניצולי שואה ולעובדי כפייה נוספים מימי השלטון הנאצי.

חברת JAB אחזקות של משפחת ריימן גם הקימה בנוסף קרן שתחלק מדי שנה 25 מיליון אירו לתוכניות חינוך בנושא השואה וערכים דמוקרטיים.

ההודעה על היוזמה של חברת JAB מגיעה חודשים לאחר שמשפחת ריימן, ששוויה מוערך בעשרים מיליארד אירו לפחות, הודתה כי ההיסטוריונים ששכרה כדי לחקור את תולדות החברה גילו שמנהליה היו חברים מסורים במפלגה הנאצית בימי מלחמת העולם השנייה, והתעללו קשות בעובדי כפייה.

ממשיכת דרכה של החברה, JAB אחזקות, ידועה ברחבי העולם כיצרנית המותגים קריספי קרים וקוטי.

בעקבות הידיעה שהחברה ביססה את הצלחתה על גבם של עובדי כפייה, מיהרו ראשי החברה הנוכחיים להכריז על תוכניתם עוד בחודש מרס, מתוך רצון לכפר על העבר.

התוכנית המלאה, שפרטיה פורסמו בשבוע שעבר כוללת שלושה שלבים, ובמסגרתה תתרום החברה חמישה מיליון אירו לוועידת התביעות יהודיות חומריות כנגד גרמניה, ארגון המייצג את תביעות הקהילה היהודית בענייני פיצוי ורכוש מתקופת השואה.

המענק לוועידת התביעות מיועד לסיוע לניצולי שואה שמצבם הכלכלי קשה במיוחד ויוחלק בשלוש השנים הקרובות דרך כ-200 עמותות. הכסף "יחולל שינוי משמעותי בחייהם של רבים כל כך", אמר ג׳וליוס ברמן, נשיא ועידת התביעות. "ניצולי שואה קשישים ועניים זקוקים לאוכל, לתרופות ולחימום בחודשי החורף. הכספים הללו יאפשרו לאלפי ניצולים לחיות בכבוד".

הקרן החדשה שתקים החברה מתכננת לחלק חמישה מיליון אירו נוספים כפיצוי לאלו שאולצו לעבוד במפעל הכימי של המשפחה, Benckiser. על פי סוכנות הידיעות AP, נמצאו עד כה למעלה מ-800 עובדי כפייה לשעבר - אזרחים רוסים שאינם יהודים, ושבויי מלחמה צרפתים. אף אסיר ממחנות הריכוז לא שימש כעובד כפייה של החברה, כך לדברי יושב ראש הקרן דיוויד קמנצקי.

נוסף על כך, תתרום החברה מדי שנה 25 מיליון אירו לתוכניות חינוך בנושא השואה וערכי הדמוקרטיה.

הקרן החדשה נקראת על שם אלפרד לנדקר, יהודי גרמני שנרצח בשואה. על פי השבועון היהודי Juedische Allgemeine, שניים מנכדיו מחזיקים היום ב-45 אחוזים ממניות JAB החזקות.

בימי המשטר הנאצי נמצאה חברת Benckiser בבעלותם ובניהולם של אלברט ריימן ושל בנו, אלברט הבן. האחרון נשא לאישה את אמילי לנדקר, בתו של אלפרד לנדקר. אמילי, שהוטבלה כקתולית, המשיכה לעבוד בחברה גם לאחר שאביה גורש למחנה ריכוז בשנת 1942. לימים, אימץ בעלה את שלושת הילדים שנולדו לה מגבר אחר; שניים מהם נמנים על ארבעת בעלי המניות של JAB החזקות.

קמנצקי סיפר לסוכנות AP כי ריימן ובנו היו מראשוני תומכיה של המפלגה הנאצית, ואף תרמו למפלגה עוד לפני שאדולף היטלר עלה לשלטון בשנת 1933. בהודעה שפורסמה באמצעות ועידת התביעות אמר קמנצקי כי השותפות עם הארגון היהודי הייתה "צעד משמעותי עבור קרן אלפרד לנדקר, והשאיפה שלנו לחקור את העבר ולהיזכר בזוועות השואה, כמו גם לספק סיוע הומניטרי לניצולי השואה ולעובדי הכפייה מימי מלחמת העולם השנייה".