אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליטצילום: דוברות הכנסת, איציק הררי

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, קבע בחוות דעת כי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג נעדר סמכות שיפוט בנוגע לישראל - ושכל פעילות פלסטינית בזירת בית הדין היא נטולת תוקף משפטי.

בישראל מעריכים כי התובעת הראשית בבית הדין הבינלאומי בהאג פאטו בנסודה מתכוונת לפתוח בהליכים נגד ישראל על "פשעים" שביצעה לטענת הפלסטינים.

בחוות הדעת קבע כי אין לבית הדין סמכות לדון בתלונות הפלסטיניות נגד ישראל, זאת משום שפלסטין היא אינה מדינה, וכי המחלוקת צריכה להיפתר במו"מ ולא בהליך פלילי.

"הטענה שהפלסטינים הצטרפו כביכול לאמנת רומא אינה יכולה לשמש תחליף למבחן מהותי של הקניית סמכות פלילית לבית הדין על ידי מדינה ריבונית עם שטח מוגדר.

"לישראל טענות משפטיות תקפות ביחס לשטחים שהפלסטינים מתיימרים להקנות לבית הדין סמכות לגביהם. ישראל והפלסטינים הסכימו, בתמיכת הקהילה הבין-לאומית, לפתור את המחלוקת ביניהם בדבר עתיד השטחים במסגרת משא ומתן.

"הפלסטינים, בפנותם לבית הדין, מבקשים לפרוץ את המסגרת המוסכמת בין הצדדים, ולדחוף את בית הדין להכריע בשאלות פוליטיות שצריכות להתברר במשא ומתן ולא בהליך משפטי פלילי. לא לשם כך הוקם בית הדין, ואין לו רשות או יכולת לעסוק בנושאים אלה, ודאי שבהיעדר הסכמה של שני הצדדים.

"חוות הדעת מציגה את עמדתי ביחס להיעדר סמכות בית הדין בלבד. בכפוף להתפתחויות נוספות, אשקול להתייחס גם לסוגיות נוספות הקשורות לתיק זה".

חוות הדעת