בנק לאומי. ארכיון
בנק לאומי. ארכיוןצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

בנק לאומי מפלה את לקוחותיו הגרים ביהודה, שומרון, הגולן ומזרח ירושלים, כך מדווח העיתון 'ישראל היום'.

לאחרונה פרסם בנק לאומי הטבות להעמדת הלוואות בשיתוף קרן ההשקעות של בנק האיחוד האירופי (EIF). מדובר באשראי שיינתן ללקוחות העונים על הקריטריונים של התוכנית.

קריטריונים אלו מתאימים בעיקר לחברות העוסקות בפיתוח ובחדשנות בתחומים טכנולוגיים. מי שיימצא מתאים יגובה בערבות מצד ה־EIF, דבר אשר יקטין את הסיכון לבנק ולכאורה יאפשר לו להציע את האשראי בתנאים מוזלים.

אלא שאחד מהסעיפים בהסכם שעליו מחתים ה־EIF את לקוחותיו קובע במפורש שלקוחות ישראלים של הבנק הפועלים או מתגוררים מחוץ לקווי יוני 1967, ובכלל זה כל שטחי יהודה ושומרון, מזרח ירושלים, רמת הגולן ורצועת עזה, לא יוכלו ליהנות מהערבויות ומהאשראי המוזל.

עוד נאמר בדיווח כי הפליית הלקוחות נעשית בתקופה שבה בית הדין הפלילי בהאג החליט לחקור את ישראל על פשעי מלחמה המבוצעים לכאורה ביהודה, שומרון וחבל עזה, ובצל כוונת נציבת האו"ם לזכויות אדם לפרסם "רשימה שחורה" של עסקים המעניקים שירותים אזרחיים לתושבים באזורים אלה.

בתגובה לדיווח נמסר מבנק לאומי: "לפני למעלה מ-4 שנים נחתם הסכם שותפות בין מדינת ישראל לקרן EIF במטרה לעודד חדשנות. חשוב לציין כי לאומי סרב לחתום על הסעיף המדובר ולכן כתבנו בהסכם שאנו מקבלים על עצמינו את התנאים שמדינת ישראל תחליט לקבל על עצמה בהתקשרותה בהסכם. בנוסף, הבנק קיבל החלטה שאם יהיה גורם שבשל דרישות הקרן בנושא פעילות באיו"ש לא יוכל לקבל את ההלוואות, למרות שעמד בכל יתר התנאים, הבנק יעמיד את ההלוואה באותם התנאים. מאז שנחתם ההסכם אין חברה שפנתה ולא קבלה מענק".