צה"ל
צה"לצילום: דובר צה"ל

בישראל הביעו זעם בעקבות הודעת התובעת הראשית בבית הדין הבינלאומי בהאג כי קיימת עילה לפתוח בחקירת פשעי מלחמה של ישראל בעזה וביו"ש.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "זהו יום שחור לאמת ולצדק" וטען כי "ההחלטה הופכת את בית הדין הבינלאומי לעוד נשק פוליטי במלחמת הדה-לגיטימציה נגד מדינת ישראל".

אך בישראל יש מי שקוראים לחדש את החקירות נגד לוחמי צה''ל. חוקרת בכירה ב"מכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS)" קוראת לחקור לוחמים ב"חקירות כנות" לאור החלטת בית הדין הבינלאומי ולחזק את עצמאות בתי המשפט בישראל אל מול לוחמי צה''ל.

החוקרת, אל"מ (מיל') עו''ד פנינה שרביט-ברוך, בוגרת הפרקליטות הצבאית וראש מחלקת הדין הבינלאומי לשעבר, התראיינה אתמול (ראשון) בגלי צה''ל בנושא החלטת בית הדין, ואף כתבה מאמר בנושא, אשר התפרסם באתר המכון.

"בכל הנוגע לפשעי המלחמה המתייחסים לצוק איתן, התובעת הותירה פתח לקבלת טענה שמקרים אלה אינם קבילים לדיון בבית הדין, על בסיס עקרון המשלימות, אם ישראל תבצע חקירות כנות בנושא, תוך שהיא מציינת לחיוב את עצמאות בתי המשפט בישראל. יש אפוא עדיין סיכוי לחסום הליכים בינלאומיים בתחום זה."

עו"ד שרביט ברוך השתתפה כיועצת משפטית במשלחות הישראליות למשא ומתן עם הפלסטינים, החל מראשית המגעים עימם, וכן במשלחת הישראלית למשא ומתן עם סוריה בשנת 2000. בשנת 2013 קידמה בשיתוף "המכון הישראלי לדמוקרטיה" את החלטת צה''ל לתעדף שוויון לנשים על פני גיוס גברים חרדים.

"המכון למחקרי ביטחון לאומי" שוכן באוניברסיטת תל אביב, האלוף במילואים עמוס ידלין עומד בראשו, והרמטכ"ל הקודם גדי אייזנקוט מועסק אף הוא כחוקר במכון.

מארגון "תורת לחימה" נמסר לערוץ 7 בתגובה לדברים, "אנו דוחים בשאט נפש את ההמלצות לפגוע שוב בלוחמי צה''ל, המוסרים נפשם, ולהפקירם לחסדי מערכת המשפט. אנו שמחים על תהליך הניתוק שמוביל הרמטכ"ל אביב כוכבי מעמותת 'המכון למחקרי ביטחון', וקוראים לשר הביטחון בנט להשלימו ולהגן על לוחמי צה''ל מתובעים מבית ומחוץ."