אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: istock

בית המשפט המחוזי מרכז קיבל בפסק דין תקדימי את תביעת רשות מקרקעי ישראל לביטול חוזה ולהשבת שתי נחלות חקלאיות במושב כפר טרומן ששימשו בין היתר לחניון "טסים", חניון לטווח ארוך לבאי שדה התעופה נתב"ג.

לצד ביטול החוזה והשבת הנחלות חויבו הנתבעים יצחק ועמליה קלקודה בתשלום דמי שימוש ראויים בהיקף של כ- 7 מיליון ₪, בגין שימושים בלתי חוקיים וכן חויבו בהסרת מבנים לא חוקיים שבנו בשטחם. הנתבעים חויבו ב-100 אלף ₪ בגין הוצאות המשפט.

פסק הדין דן בשאלה מה דינו של חבר מושב שעשה במשך שנים ארוכות שימוש מסחרי אסור בהיקף נרחב מאוד בקרקע חקלאית שבעלות המדינה, תוך ניצול המחיר הנמוך שנקבע עבור שימוש בקרקע זו, לטובת הפקת רווחים אישיים כתוצאה מהפרת הדין.

בית המשפט קיבל את עמדת המדינה, וקבע כי בני הזוג קלקודה עשו במקרקעין שימושים חורגים באופן קיצוני, הפרו את מטרת ההסכם ואת זכותם להחזיק במקרקעין ובנסיבות אלו קמה לרשות מקרקעי ישראל הזכות לקבל בחזרה את אותו החלק שבקשר אליו נעשתה ההפרה ללא כל חובה לשלם למושב או למי מחבריו פיצוי.

כאמור, נקבע כי בני הזוג קלקודה ישיבו את הנחלות לידי רשות מקרקעי ישראל כשהן ריקות ופנויות מכל מבנים בלתי חוקיים ובהתאם להסכם פשרה שהושג עם מושב כפר טרומן. בנוסף, חויבו בני הזוג קלקודה בתשלום דמי שימוש ראויים, לפי שיעור תשואה שיעמוד על 6% לשנה משווי המקרקעין, כך שישולמו 7,019,679 ₪ בצירוף הפרשי הצמדה וריבית.

בנוסף התקבלה הטענה לפיה שימוש חורג יש לגזור בהתאם לשימוש המבוצע בפועל כולל רכיב הרווח היזמי, בפרט בהינתן התנהלות בני הזוג.

עו"ד ליטל סדובסקי מפרקליטות מחוז תל אביב (אזרחי) הגיבה "מדובר בפסק דין חשוב ותקדימי המהווה אבן דרך בפעולות האכיפה האזרחית שהמדינה נוקטת על מנת למגר את התופעה של שימושים בלתי חוקיים בקרקעות שנמסרו לשימוש חקלאי".