יום העיון במכללה האקדמית הרצוג
יום העיון במכללה האקדמית הרצוגצילום: מכללת הרצוג

את ערב חג החנוכה בחרה המכללה האקדמית הרצוג לציין ביום עיון מיוחד לסטודנטים לחינוך ולחינוך מיוחד שעסק כולו בהשתלבותם של בעלי צרכים מיוחדים ובעלי מוגבלויות בקהילה.

הסטודנטים והסטודנטיות השתתפו בסדנאות והרצאות בהן למדו וחוו את נושא ההשתלבות וההכלה מזוויות שונות ומגוונות.

הכנס נפתח בדברי ברכה של ראש המכללה, הרב פרופ' יהודה ברנדס ובהרצאה של רבקה ליפשיץ שכותרתה "שילוב ו"חוכמת הביגלה". בהמשך שמעו הסטודנטים את הרצאתה של מוריה טלמור שעסקה ב"מיוסים בהכלה בכיתה הטרוגונית".

בליבו של היום עמדו סדנאות בקבוצות קטנות בנושא זה. בסדנאות פגשו הסטודנטים במרצים החוקרים את נושאים אלה וכן באנשים מעוררי השראה המשתלבים בעצמם בקהילה למרות מגבלותיהם, בזכות נחישות, כוח הרצון וחוסן פנימי, וגם בזכות קהילות ומסגרות חינוך תומכות ומכילות הרואות אנשים עם צרכים מיוחדים קודם כל כ-אנשים.

המסר שהועבר לסטודנטים כאנשי חינוך בהווה ובעתיד היה שהכלה והשתלבות של כל התלמידים במערכת החינוך הן ערך ראשון במעלה. חברה המכילה את כל פרטיה מעמיקה את התובנה של גיוון ושל עושר הטמון בה.

המחויבות לכך היא אתגר חשוב לדור המחנכים הנוכחי. מחויבות זו כרוכה בתפיסת עומק תודעתית ובהשקפה שלפיה כל תלמיד זכאי ללמוד בקרב קהילתו הקרובה ולחוות בה חיים משותפים לאורך כל שעות היום, במוסדות החינוך, בשעות הפנאי ובמבחר מסגרות שמחוץ למוסדות החינוך. הכנס "משתלבים בקהילה" היה חלק משמעותי מהכשרת פרחי ההוראה על מנת שיצלחו את האתגר .

שירה רוזנברג, מרכזת החוג לחינוך מיוחד תיארה את מטרת היום: "המחויבות להכלתם ולהשתלבותם של תלמידים היא אתגר חשוב לדור המחנכים הנוכחי. מחויבות זו כרוכה בתפיסת עומק תודעתית ובהשקפה שלפיה כל תלמיד זכאי ללמוד בקרב קהילתו הקרובה, ולחוות בה חיים משותפים לאורך כל שעות היום, במוסדות החינוך, בשעות הפנאי ובמבחר מסגרות שמחוץ למוסדות החינוך.

''הכנס "משתלבים בקהילה" היה חלק משמעותי מהכשרת פרחי ההוראה על מנת שיצלחו את האתגר, וככזה היה מספק לראות את הסטודנטים כשותפים פעילים ביום זה על אף שלא נכלל בתוכנית הלימודים ולא כלל ציון בסופו"