אביגדור יצחקי
אביגדור יצחקיצילום: כפיר סיון

מפעל הפיס, מרכז השלטון המקומי ומשרד האנרגיה, משיקים בימים אלה תכנית להאצת הטמעת אנרגיות מתחדשות ברשויות המקומיות בישראל.

בהתאם לתכנית, מפעל הפיס יקים קרן הלוואות להתקנת מערכות ייצור אנרגיה סולארית על גגות מבני ציבור. מטרת הקרן היא לסייע לרשויות המקומיות במתן הלוואה לצורך התקנת מערכות אנרגיה סולארית.

מערכות אלה ייצרו עבור הרשויות המקומיות מקורות אנרגיה ירוקה, חיסכון בהוצאות החשמל וכן תזרים הכנסות קבוע, לאחר החזר ההלוואה. תקופת החזר ההלוואה הינה כ 6-7 שנים ובסופה יווצר לרשות המקומית מקור הכנסה קבוע לתקציבה השוטף של הרשות.

קידום אנרגיות מתחדשות הינו מטרה בעלת חשיבות עולמית. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה מתחדשת מעריכה כי כבר בשנה הבאה הפקת חשמל מאנרגיית רוח (ביבשה) ושמש (פאנלים סולאריים) תהיה זולה יותר מכל חלופה של דלק מאובנים. לאחר מספר חוות סולאריות שקמו בישראל והמחישו את היעילות, והתועלת הסביבתית באנגריה מסוג זה, החלו רשויות מקומיות בישראל להירתם לקידום הנושא. כיום, רובן לא יכולות לשאת בעלויות ההקמה ולשם כך נועדה הקרן.

הקרן, שתוקם על ידי מפעל הפיס, תפעל בשיתוף פעולה מלא עם מרכז השלטון המקומי. משרד האנרגיה, כגוף המקצועי המוביל בתחום האנרגיות המתחדשות והחיסכון באנרגיה, ילווה מקצועית את פעילות הקרן ביישום התכנית.

אגף הקצאות במפעל הפיס יוביל את ניהול הקרן ויחד עם מרכז השלטון המקומי והאגף לשימור אנרגיה במשרד האנרגיה, יסייעו לרשויות המקומיות בתהליך ההקמה, ההפעלה וההסדרה של המערכות הסולריות. בנוסף, יוביל אגף הקצאות במפעל הפיס ומרכז השלטון המקומי את הקשר השוטף והליווי המקצועי של הרשויות המקומיות.

יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי: "בעידן בו השיח הגלובלי על אנרגיה ירוקה הולך ומתגבר נוכח החשש הגובר ממשבר אקלים, מתחדד הצורך במציאת אנרגיות מתחדשות ובראשן אנרגיה סולארית. אני רואה חשיבות עצומה בהקמת הקרן ומאמין שדרך זאת נוכל לסייע לרשויות המקומיות להתקדם צעד נוסף לעבר שימוש באנרגיה ירוקה, מה שייטיב הן עם הסביבה והן עם הרשויות המקומיות, שייהנו בנוסף מתזרים הכנסות חדש וירוק. אני מודה למשרד האנרגיה על ההירתמות לפרוייקט ומברך את חברי דירקטוריון מפעל הפיס על אישורם".