יהודים באירופה עם החנוכיות
יהודים באירופה עם החנוכיותצילום: מרכז רבני אירופה

במבצע מיוחד שערך 'מרכז רבני אירופה' יחד עם ארגון 'בסד' המנוהל על ידי הרב יהודה רייכמן ואיגוד הארגונים היהודים באירופה (EJA) בראשו עומד הרב מנחם מרגולין נשלחו 75,000 חנוכיות לקהילות יהודיות באירופה.

החנוכיות חולקו על ידי ראשי הקהילות ליהודים מקומיים במטרה שאלה ידליקו אותם בבתיהם. משלוח החנוכיות נעשה גם לקהילות יהודיות קטנות השוכנות במרחק נסיעה של שעות אחדות ממרכזים יהודיים, דבר שהסב שמחה רבה בקרב היהודים באותן קהילות.

כל אחת מהחנוכיות הגיעה ליעדה במארז מיוחד ומעוצב כאשר לכל אחת מהן צורפה ערכה בת 44 נרות, שיספיקו לכל ימי החנוכה, כמו גם עלון קצר בשפות שונות ובו הסבר על מהות חנוכה.

החנוכיות המהודרות עוררו את חשדם של אנשי המכס באוקראינה שעצרו את המשלוח במטרה לברר מי הסוחר ששולח כמויות כאלה של חנוכיות לחו"ל ואינו מדווח להם.

ראשי "מרכז רבני אירופה" שקיבלו תלונות מקהילות שונות שהחנוכיות לא הגיעו ליעדן קיימו בירור וגילו כי אלה מעוכבות במכס באוקראינה. לאחר שהסבירו את מטרת משלוח החנוכיות שחררו אותן אנשי המכס והן הגיעו ליעדן.

במקביל למשלוח החנוכיות הפיץ אגף 'מורשה' של 'מרכז רבני אירופה', בניהולו של הסמנכ"ל הרב יוסף ביינהקר, סדנה ייחודית הכוללת משחק מולטימדיה בו יכולים הילדים ליצור את סיפור החג ומשחק בשם מפעל נרות בו לומדים הילדים כל מה שצריך לדעת על החנוכיה וההדלקה. בסרט מיוחד לומדים הילדים על הפקת השמן מהזית לבקבוק. הערכה כוללת גם משחק סיכום למסיבת חנוכה.

בארבע השנים האחרונות מפיץ אגף ‘מורשה’ של ‘מרכז רבני אירופה’ סדנאות ייחודיות לילדים, לקראת חגי ישראל, שמיועדות להפעלה עצמית על ידי מורים ומורות או רבני קהילות.