בית הדין בהאג
בית הדין בהאגצילום: רויטרס

תרחישים חמורים הוצגו בפני שרי הקבינט לקראת היום שאחרי החלטה העשויה להתקבל בבית הדין בהאג על חקירת ישראלים. אחד התרחישים הוא הפצת צווי מעצר נגד ישראלים החשודים בעיני בית המשפט בהאג במעשים המנוגדים לחוק הבינלאומי, כך דיווח העיתון 'ישראל היום'.

על פי הדיווח גורמי המקצוע שמו את הדגש על כך שהסיכונים מיידיים, משום שלעצם פתיחת החקירה - צעד שעשוי כאמור להתרחש בתוך 90 יום בלבד - יהיו השלכות חמורות מאוד על ישראל.

התרחישים שהציגו גורמי המקצוע שהוצגו לשרים כל בכיר ישראלי שהיה שותף לקידום בנייה ישראלית בירושלים, יהודה ושומרון, עשוי להיות בסכנת מעצר בלי שיידע זאת. על פי ההערכה שהוצגה בדיון, הסיכון הרב יותר מבחינתה של ישראל הוא דווקא בסוגיית הבנייה בירושלים וביו"ש, וזאת מנימוקים משפטיים.

העיתון מציין כי משמעות הדבר היא שבכירים ישראלים שיבקרו במדינות החברות בבית הדין, עשויים להיעצר בידי השלטונות שם ולהיות מוסגרים לבית הדין בהאג, וזאת אף בלי שיידעו שהוצא נגדם צו מעצר. מדובר בראשי המדינה, מפקדי צה"ל, קצינים וחיילים שנלחמו במבצע צוק איתן או לאחר מכן. כמו כן, מי שהשתתפו בבלימת מהומות שיזם חמאס בגדר הגבול.

יצוין כי מלבד ארה"ב ורוסיה, הרוב המכריע של המדינות החשובות בעולם חברות בבית הדין, ובכלל זה כל מדינות מערב אירופה, קנדה, אוסטרליה, כל מדינות אמריקה הלטינית ומרבית מדינות אפריקה.

בפני השרים הוצגו גם דרכים שונות להתמודדות עם האיומים השונים.