הדלקת נר שמיני בלב העיירה סמוע
הדלקת נר שמיני בלב העיירה סמועצילום: דוברות הר חברון

מאות מבקרים נכנסו אמש (ראשון) להדלקת נרות בבית כנסת העתיק שנמצא בעיירה סמוע המוגדרת שטח A בנוכחות ראש מועצת הר חברון יוחאי דמרי, ראש ישיבת עתניאל הרב בני קלמנזון וסגן מפקד חטיבת יהודה סגן אלוף ניב אסף.

בית הכנסת בסמוע נשתמר מהתקופה שלאחר חורבן בית שני, אז התיישבו בהר חברון קהילות יהודיות גדולות שעזבו את ירושלים והקימו ארבעה בתי כנסת שנשתמרו בסוסיא, אשתמוע, מעון וענים. במאה האחרונה התקיימו במקום מספר חפירות ארכיאולוגיות בהובלת חופרים בעלי שם ונמצאו במקום ממצאים רבים המעידים על קהילה יהודית גדולה שחיה במקום.

חלק מהממצאים, ביניהם שרידי מנורות ותבליטים רבים של מנורת המקדש מוצגים במוזיאון ישראל וחלקם במוזיאון ארץ יהודה בקרית ארבע. כיום ניתן לראות במקום את שרידי בית הכנסת ובו מספר תבליטים וכן מערכת מסתור מפותחת תחת המבנה.

בשנתיים האחרונות, לאחר שחזרו המתיישבים לפקוד את בית הכנסת, החלה עיריית סמוע במימון ממשלת בלגיה בעבודות תשתית ופיתוח נרחבות בכניסה לאתר על מנת להכשיר את בית הכנסת לאתר תיירות וקליטת קהל.

סגן מפקד החטיבה, סגן אלוף ניב אסף, סיפר לאחר הדלקת הנרות על סגירת המעגל והנס הפרטי שלו:
"בשנת 2006 נפצעתי קשה מנפילה מגובה במהלך פעילות מבצעית שהתרחשה במרחב הר חברון, לאור חומרת הפציעה היה חשש שלא אוכל עוד ללכת, אך לאחר תהליך שיקום ארוך ועם מעל ארבעים אחוזי נכות בקשתי לחזור לצבא ולתפקוד מלא וכיום אני זוכה ללכת בהר חברון ולהוביל כוחות בעשיה ביטחונית סביב השעון לביטחון תושבי האזור".

יוחאי דמרי, ראש המועצה האזורית הר חברון אמר: "לאורך הדורות שימשה המנורה כסמלה של העם היהודי, בהר חברון נמצאו עשרות מנורות של קהילות יהודיות ששימרו את זיכרון המקדש. המנורות נמצאו בפתחי בתים ומערות ובבתי הכנסת הקדומים, ריבוי המנורות מעיד על הקשר המובהק של העם היהודי למקום וכמאמר שמעון החשמונאי: לא ארץ נוכריה לקחנו ולא על נוכרים השתררנו, אלא על נחלת אבותינו" ביומו האחרון של החג אנו שואבים כוחות מהעבר לקראת חורף מבורך, גדוש עשיה להמשך בנינה של הר חברון. אנו מודים לחיילי צה"ל ולחטיבת יהודה על קיום הכניסות החשובות לבית הכנסת".