שופטי בג"ץ נכנסים לאולם

שופטי בג''ץ דנו הבוקר (שלישי) בעתירה המבקשת לקבוע כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יכול לקבל מנדט להרכבת ממשלה לאחר שהוחלט להגיש נגדו כתב אישום.

בדיון השתתפו נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופט עוזי פוגלמן. מחוץ לבית המשפט הפגינו עשרות מתומכי נתניהו. ההחלטה בעתירה תינתן במועד מאוחר יותר.

הנשיאה חיות אמרה כי ''אין הוראת חוק שמונעת מנתניהו להתמודד. הבחירות יתקיימו. אחרי הבחירות הנשיא יצטרך להפעיל את סמכותו. יש צומת שבה הנשיא יצטרך להחליט - למה לדון עכשיו ולא בצומת הבאה?".

בתחילת הדיון אמרה חיות: "אנחנו נדון בשאלה האם בית המשפט או היועמ"ש בכלל צריכים להכריע בנקודת הזמן הנוכחית בעתירות הללו''.

עו"ד דפנה הולץ לכנר, שמייצגת את 67 העותרים, טענה כי הם ''אזרחים ואזרחיות עתירי זכויות, שאוהבים את מדינת ישראל ודואגים לה''.

תומכי נתניהו מפגינים מחוץ לעליון: גונבים לנו את הדמוקרטיה

הולץ לכנר תיארה את העבירות בכתבי האישום נגד נתניהו, והדגישה את העובדה שאת המעשים הוא ביצע בזמן כהונתו ובמסגרת כהונתו.

''צריך להכריע בזה דווקא עכשיו כי הרכבת כבר יצאה מהתחנה. אנחנו בעיצומה של מערכת בחירות. כל אזרח זכאי לדעת מה המצב המשפטי", אמרה הולץ לכנר וטענה כי ''אי קבלת החלטה לגופו של עניין במקרה הזה הקיצוני כל כך תאיין את כל הפסיקות הקודמות''.

''זה הרגע להכריע עם הנזקים הנמוכים ביותר לחברה", טענה הולץ לכנר. ''זה גם הזמן המתאים ביותר מבחינת השמירה על רצון הבוחר. יש פה אדם שמנסה להימלט מאימת הדין. המדינה נגררת במשך שנה מבחירות לבחירות בשל חוסר הוודאות המשפטית. מה אנחנו כבר מבקשים מכבודכם?''.

ראש הממשלה נתניהו: ביהמ"ש לא יפול למלכודת נגד רצון העםדוברות הליכוד

נציג היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אמר בדיון, כי ''העתירה מנסה להכניס את היועמ"ש למשחק הפוליטי, וזה שדה מוקשים שהיועץ המשפטי לא חייב להיכנס אליו''.

''היועמ"ש הוא לא היועץ של המפלגות ולא של הנשיא. היועץ המשפטי לממשלה לא נותן חוות דעת שאין להן נפקות. אנחנו באמצע בחירות. אם בית המשפט לא מתכוון להכריע יטענו נגדו שהוא ניסה להטעות את הציבור", הוסיף נציגו של היועץ המשפט לממשלה.

עו״ד מיכאל ראבילו שמייצג בדיון את ראש הממשלה נתניהו, אמר ״בדמוקרטיה לכל אחד יש קול שווה, חתן פרס ישראל ופועל פשוט, מי שמכריע בבחירות הוא העם''.

''חברתי טוענת שיש לקונה. אחרי פסקי הדין בעניין דרעי ופנחסי המחוקק תיקן את החוק. חוק יסוד הממשלה קובע שראש ממשלה יכול לכהן גם אם יש נגדו פסק דין של בית המשפט המחוזי, כל עוד אין פסק דין חלוט", הזכיר ראבילו.

עורך הדין של נתניהו קרא ''לא לדחות את העתירה בגלל שהיא מוקדמת אלא לדחות את העתירה על הסף כי אין לו סמכות לעשות זאת. ראוי שתצא היום הכרעה ברורה, שתבהיר שאין טעם לחזור לבית המשפט גם אחרי הבחירות. אנחנו חושבים שהנושא לא שפיט''.

''כל הדיוט יודע שהנשיא צריך להטיל את הרכבת הממשלה על מי שהעם מעוניין בו. הנשיא יודע את חובתו. הוא חב חובת נאמנות לעם. אין להתערב בשיקול דעתו של הנשיא לא היום ולא בשום שלב עתידי", הוסיף עו"ד ראבילו.