אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: iStock

סקר של התוכנית הלאומית לבטיחות ילדים שנערך השנה מגלה כי הורים רבים אינם מודעים לסכנות שטומן בחובו החורף ולא נוקטים באמצעי הבטיחות הנדרשים.

הסקר אף מראה פער במודעות בין הורים יהודים לערבים. הסקר נעשה באמצעות מדגם שכלל 553 הורים לילדים בגילאי 0-17 מהחברה היהודית ועוד 550 הורים לילדים באותם גילים בחברה הערבית. ההורים נשאלו שאלות בתחומים שונים בהתאם לגילי ילדיהם.

רבות מהשריפות הביתיות, בעיקר בחורף, נגרמות מאמצעי חימום לא בטוחים או משימוש לא נכון באמצעי חימום. ארגוני הבטיחות ממליצים להשתמש באמצעי חימום ללא אש גלויה, כאשר מזגן ורדיאטור נחשבים לאמצעי החימום הבטוחים ביותר.

לפי הסקר, מרבית ההורים בישראל מעדיפים שימוש במזגן - 81% מההורים היהודים ו-58% מההורים הערבים. רדיאטור הוא אמצעי החימום השני בשכיחותו בחברה היהודית (38%), בעוד 44% מההורים בחברה הערבית אמרו כי הם משתמשים בקמין ורק 18% ברדיאטור.

גם באמצעי החימום האחרים ניכרו פערים בין היהודים לערבים, כאשר 17% מההורים היהודים אמרו כי הם משתמשי במפזר חום ו-8% בתנור ספירלה. לעומת זאת, בחברה הערבית 13% מההורים משתמשים בתנור ספירלה ובמפזר חום 4% בלבד.

בתוכנית הלאומית לבטיחות ילדים מדגישים כי במקרה של שריפה, גלאי עשן יכול להציל חיים מכיוון שהוא מתריע על השריפה בשלב מוקדם ומאפשר להרחיק ילדים, לקרוא לשירותי כבאות והצלה ולכבות אותה בשלב מוקדם יחסית. מדובר במוצר זול יחסית ופשוט להתקנה, המהווה אמצעי בטיחות חשוב בכל בית. הנתונים מראים כי רובם המכריע של ההורים אינם מודעים לכך: רק 9% מההורים היהודים ו-12% מההורים הערבים דיווחו כי התקינו בביתם גלאי עשן.

בתוכנית הלאומית לבטיחות ילדים מדגישים כי כוויות נחשבות להיפגעות קשה, במיוחד כאשר מדובר בילדים. עורם של ילדים עדין ודק, ולכן הם נכווים מהר יותר ובאופן חמור יותר מאשר מבוגרים. כוויות עמוקות דורשות תהליך שיקום כואב וממושך, ופעמים רבות הצלקות ימשיכו ללוות את הילד גם בבגרותו ולכל חייו. הגורם העיקרי לכוויות אצל ילדים הם נוזלים חמים. בשל העובדה ששטח הגוף של הילדים קטן, גם כמות קטנה של נוזל חם עלולה לגרום לכוויה רחבה היקף.

הדרך הטובה ביותר למנוע כוויות מסוג זה אצל ילדים, היא להרחיק מהם נוזלים חמים וכלים המכילים נוזלים חמים.

מהסקר עולה כי 60% מההורים היהודים ו-53% מההורים הערבים דואגים להצמדת הקומקום והמיחם לקיר, הרחק מהישג ידם של ילדים - כפי שממליצים ארגוני בטיחות.

בשאלה הנוגעת להחזקת הילד בידיים בזמן שתיית משקאות חמים, ניכר פער משמעותי בין הורים יהודים לערבים, כאשר פחות מרבע (24%) מההורים היהודים דיווחו כי הם שותים משקה חם בזמן שהילד על הידיים בעוד אחוז ניכר (42%) מההורים הערבים עושים זאת.

אמצעי בטיחות נוסף למניעת כוויות הוא מתקן המיועד להגבלת טמפרטורת במים בברזים בבית, אך מתברר כי מעטים ההורים שבוחרים להשתמש באמצעי זה: רק 13% מההורים היהודים ו-14% מההורים הערבים אמרו כי התקינו בביתם אמצעי להגבלת טמפרטורת המים.

זהבה רומנו, מנהלת המחלקה להסדרת שירותים רפואיים במשרד הבריאות ומנהלת התוכנית הלאומית לבטיחות ילדים: "מחקרים מהארץ ומהעולם מוכיחים כי ניתן למנוע את מרבית היפגעויות הילדים בעזרת הגברת המודעות, התאמת הסביבה לילדים, ושינוי התנהגותי. שילוב הכוחות של חמשת משרדי הממשלה השותפים בתוכנית נועד לייצר תהליכים משמעותיים שלכולם מטרה מקודשת אחת - הצלת חיי ילדים ומניעת היפגעותם".