אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK



אחרי הביו-טק, הפארמה-טק, הפינ-טק, הפוד-טק וכל שאר המילים שנגמרות בטק, תכירו את הפרופרטי-טק המאגד תחתיו את כל הפיתוחים הטכנולוגיים של ענף הבנייה.

החל מתוכנות שמנהלות מעקב אחרי הבנייה באמצעות רחפנים, וכלה בתוכנות הדמיה שנראה כאילו נלקחו מעולם בדיוני, כאשר הן מסוגלות להציג ולאפשר סיור וירטואלי בדירה שעוד לא נולדה. סיור בו ניתן לפתוח ברז ולשמוע את זרימת המים, סיור בו ניתן לשתול רהיטים בסלון למרות שמעולם לא ביקר בו נגר, סיור בו ניתן לנשק (וירטואלית) את המזוזה שעוד לא נקנתה, ולפתוח דלת שעוד לא הונחה.

תכל'ס, איך עושים מזה כסף? הכירו את קרן ההון סיכון 'בילט אָפּ' (BuiltUp Venture) שמתמקדת אך ורק בחברות הזנק (סטארט־אפים) בתחום הבנייה ומכאן גם שמה. כבר היום מחזיקה הקרן בפורטפוליו שלה שורה מרשימה של מיזמים שונים בקטגוריות שונות בענף הבנייה שדי בהן לעורר עניין רב בקרב משקיעים. כמנהגה, בסדנו בוחרת חברות בקפידה ומשתדלת להשקיע אך ורק בשלב הסיד (SEED).

רוב קרנות ההשקעה של בסדנו יוצאות מההשקעה בשלב מוקדם יחסית, ומאפשרות למשקיעים בהן טווח השקעה בינוני עד קצר. או כמו שאומרים בשוק "לעשות סיבוב" בקטע טוב כמובן. גם למשקיעים שמעוניינים בהשקעה קצרה יחסית וגם לחברות ההזנק שזוכות בשלב הזה במימון חיוני להמשך ההתקדמות שלהן.

במקרה של 'בילט אפ', מדובר בחברות שנתח השוק הצפוי להן, אם יצליחו לחדור לשוק כמובן, עשוי לעמוד על אלפי מיליונים... קיצער, מיליארדיים, בדולרים. למותר לציין שהחברות שנבחרו על־ידי הקרן הן חברות בעלות חזון בינלאומי שמפתחות פיתרונות לצרכים כלל עולמיים. החברות הללו מפתחות מוצרים לענף הנדל"ן.

רשימת החברות בפורטפוליו של הקרן כוללת נכון לסוף 2019, את החברות הבאות: מיי טאואר (MyTower); אינובסטה (Innovesta); אם.טי טק (MTtech); סוליד־בלוק (Solidblock); סוואת'לי (Swathly); אקסטאטי (Xtate) ואג'מיינד (Augmind). ייתכן שהשמות הללו לא אומרים כלום לרוב האנשים. אבל זה בסדר כאשר נזכרים שגם וייז ומובילאיי לא אמרו דבר לציבור הרחב עד ש...אין מי שיכול היום בלעדי מוצריהן.

ובקצרה, כמה מילים על כל אחת מהחברות שהוזכרו לעיל. מיי טאואר מציעה למעשה יישומון לניהול מבנים שמצויד בממשק נוח ובאפשרויות מדהימות שמאפשרות לו לנהל גם מבנים ענקיים. היישומון הזה כבר מוכיח את עצמו במגדלים רבים בישראל ובהם בתי החולים 'אסותא'; מגדלי גינדי; מגדלי נאמן; טיים טאואר; מגדלי יו 2; נאות גולף; מגדל אבשלום חביב ואחרים.

אינובסטה היא למעשה פלטפורמת ענק למשקיעים ולמחפשיהם. בקיצור, המרכז הווירטואלי למידע על השקעות. מפתחי אינובסטה לקחו את הרעיון שעומד מאחורי רשתות חברתיות והפכו אותו לתוכנה שמבוססת על בינה מלאכותית ואוספת כמות אדירה של מידע. היא יכולה להעניק למשקיעי הנדל"ן כלי תכנון ובדיקת נאותות לבניינים קיימים שלא לדבר על פיתוח נכסים חדשים.

אם.טי. טק פיתחה מערכת הפעלה למולטימדיה אינטראקטיבית על גבי שולחנות מגע. יזם שמעוניין להציג את מרכולתו יכול פשוט לפנות את השולחן מחפצים ולהציג את הדירות, המפרט, הרעיון והמבנה כולו על גבי שולחן המגע. אבל החידוש הגדול נעוץ ביכולת של קבלנים לתרגם כתבי כמויות באמצעות אינפו־גרפיקה מרשימה, וביכולת של מעצבי פנים לבצע הדמיות אינטראקטיביות שהלקוח יכול לשנות בקלות באצבעותיו.

אג'מיינד מציעה פיתוח שמתבסס על טכנולוגיית מציאות רבודה שמאפשרת לקחת את הלקוח לתוך דירה ווירטואלית ולעצב אותה איתו. הוא מסתכל על הסלון אך רואה סלון כפי שעיצבתם עבורו למרות שהמציאות האמיתית אינה זו שהוא רואה. סוליד־בלוק לוקחת נכסי נדל"ן ממשיים ומשלבת אותם בטכנולוגיית בלוקצ'יין. הנכס הופך להיות סחיר, נזיל וניתן להעברה בטוחה דרך שרשרת האבטחה (והכרייה) של טכנולוגיית הבלוקצ'יין.

סוואת'לי מציעה בינה מלאכותית עסקית שתעזור לאנשים לקבל החלטות כמו האם כדאי לסבול שנתיים-שלוש של תמ"א 38, או לפצל את הדירה שירשתם מסבא וסבתא. בוודאי שהיא יכולה לעזור לקבלנים ויזמים לקבל החלטות שיש להן השפעה גדולה מאוד על שיעור הרווח. אקסטאטי מציעה למתווכים פלטפורמה כמעט אוטונומית לפרסום מודעות באמצעים טכנולוגיים, בקלות ובמהירות. היא "רודפת" אחרי לקוחות פוטנציאליים ו"מזרימה" אותם למפרסם. על סקיי־סייבר בטח כבר קראתם. אם לא, חפשו בגוגל סקיי סבר בעברית או באנגלית.

מאחורי קרן 'בילט אפ' של קבוצת 'בסדנו' עומדים אליעזר (אלי) גרוס ועודד אלישיב. אל השניים האלה ושנות הניסיון הרבות שלהם, הצטרפו גם ישי ברסלויער ועמוס מרון. טרם השקתה גייסה הקרן מעל ארבעה מיליוני דולרים ובכוונתה לגייס עוד עשרות מיליונים במהלך השנה הקרובה.