הרב יהודה מאיר שפירא זצ"ל
הרב יהודה מאיר שפירא זצ"לללא קרדיט צילום

התחלה/ הדף היומי היה חלום של הרב יהודה מאיר שפירא מלובלין. בילדותו סיפר לחבר על הרעיון שיהודים בכל העולם ילמדו את אותו הדף בגמרא. אחות של החבר לעגה על היוזמה, לימים הוא חיפש אותה כדי להוכיח שזלזלה בו לחינם. כשהציג את התוכנית בווינה אמר: "אם בכל בית בישראל ילמדו את אותו דף גמרא, היש לך ביטוי מוחשי יותר לאיחוד בין קודשא בריך הוא, אורייתא וישראל? נוסע לו יהודי עם גמרא מישראל, וכשהוא מגיע לארצות הברית נכנס לבית המדרש ומוצא יהודים עוסקים באותו דף".

ברוב עם/ אירוע סיום הש"ס הגדול ביותר יתקיים בי"ד בשבט בניו ג'רזי שבארצות הברית. כמאה אלף איש צפויים להגיע לכינוס הענק, בהשתתפות רבנים ואדמו"רים מרחבי ארצות הברית, קנדה וישראל. האירוע מופק לפרטי פרטים, כולל הכנת מעילי גשם לחלוקה לכל המשתתפים במקרה של ממטרים.

תורה של כולם/ כמאתיים חילונים משתתפים בלימוד הדף יומי של מרכז עלמא בתל אביב, ובין עשרה לעשרים איש מגיעים לשיעורים הקבועים. בין הלומדים גם הזמר קובי אוז. אברהם אחלמה, מעביר השיעורים, אומר כי "לכולנו נוגעים ספרי היהדות שנכתבו לפני מאות או אלפי שנים. גם כאנשים לא שומרי מצוות אנחנו מעוניינים לדעת מה אומרים ההלכה, המשפט העברי והרוח היהודית במגוון תחומים".

ובלכתך בדרך/ לפחות שני שיעורי דף יומי מתקיימים מדי יום בקו 400 שנוסע בין ירושלים לבני ברק. את השיעורים מפעילים חסידי קאליב, ובראשם הרב בנימין קירשנבוים. בשיחה עם 'בשבע' הוא מספר: "אנחנו עמלים על הפצת תורה. היה פעם בדף היומי נושא שקשור להלכות נשים, אז לימדנו הלכות שבת כדי לא לעסוק בפומבי בנושאים כאלה. אחד הנוסעים כעס ואמר שהיום הוא הפסיד דף יומי בגללי. אם יש חייל באוטובוס, אני שואל אותו אם זה לא מפריע לו ומתחשב בו".

אורות התשובה/ כ-350 אסירים באגפים התורניים בבתי הכלא משתתפים בשיעורי הדף היומי. את השיעורים מעבירים האסירים עצמם. הרב שמואל בן הרוש, רב מתקן הכליאה איילון, מספר: "יש כאן ערך גדול של לימוד תורה, אך מעבר לכך זוהי תרומה גדולה לשיקום האסירים והחזרה שלהם לחיים. אחד הדברים הכי קשים בשיקום זה ליצור הרגל יומיומי. כשהם מצליחים להקפיד על לימוד דף בקביעות, זה מסייע להם להימנע מנפילות שעלולות להחזיר אותם לכלא. רבנות השב"ס משקיעה מאוד בסיומי מסכת עם כיבוד ותזמורת, כדי לייקר את הלימוד הזה".

אמונתך בלילות/ אחד השיעורים המפורסמים מתקיים בחצות הלילה בכותל המערבי. הוא החל לפעול לפני כחמש עשרה שנה, ופרט ללימוד עצמו הוא משמש גם כאטרקציה תיירותית לאורחים מהארץ ומהעולם. "אנחנו שלושים אנשים קבועים", מספר הרב דוד זיכרמן, מעביר השיעור, "מדי לילה יש כאלה שמצטרפים. השיעור מועבר בווידאו ונהיה שם דבר, ותיירים שמגיעים לכותל בחצות יושבים להביט בנו. לימוד הדף היומי, שיש בו הרבה סגולות, נעשה בחצות, שזו שעה מיוחדת, במקום הסגולי לעם ישראל – יחד זה דבר גדול".

העתקת מודל/ לפני ארבעים שנה הכריז האדמו"ר מגור על פתיחת מיזם הדף היומי בתלמוד הירושלמי. הש"ס הירושלמי קצר משמעותית מהבבלי, ומעמד סיום נערך בכל ארבע שנים ושלושה חודשים. המחזור הראשון של התלמוד הירושלמי החל ביום ט"ו בשבט תש"מ, וכעת הלומדים מצויים בעיצומו של הסבב העשירי.

החדש יתקדש/ אפליקציית 'חברא' שפיתח מתי גינסברגר סייעה כבר למאות לומדים ברחבי העולם לאתר חברותא לדף היומי בקרבת מקום. כל אחד יכול להיכנס ליישומון ובאמצעות המיקום לעקוב אחר לומדים אחרים ולהזמין אותם ללמוד בזוג או בקבוצה. גינסברגר סיפר: "אנחנו עדים לאחרונה לתופעה כואבת. אנשים מתלהבים מהדף היומי ורוצים להצטרף, אבל אין להם איפה או עם מי ללמוד. ב'חברא' יכול אדם שנמצא בטקסס לגלות שהשכן שלו מהבניין מחפש גם הוא חברותא, או למצוא שיעור בבית הכנסת הסמוך".

שמיניות באוויר/ הרב הושע רבינוביץ' יסיים השנה את הש"ס בפעם השמינית במסגרת לימודי הדף היומי, כלומד וגם כמלמד, אחרי שייסד שיעורים בירושלים ובאלקנה עם מאות לומדים. הרב רבינוביץ' החל ללמוד אצל הרב יוסף זאבין זצ"ל כשהיה תלמיד במרכז הרב, ולקח את הלימוד כמשימת חייו. "בחתונה שלנו הרב אריה לוין זצ"ל התבקש לקרוא את הכתובה. מיד אחר כך הוא מיהר לצאת למרות שהוזמן גם לסעודה ולמהלך האירוע. הוא התנצל והסביר שהוא מוכרח להגיע לשיעור הדף היומי. בהמשך האירוע הוא חזר כדי להעניק לנו מתנה – שהזכות של שיעור הדף היומי תהיה להצלחת הזוג".

תורה ועבודה/ בבורסה ליהלומים ברמת גן מתקיימים מדי יום שלושה שיעורי דף יומי. מי שמעביר חלק מהם הוא ערן חבשוש, רואה חשבון שעובד במתחם ומעביר שניים או שלושה שיעורים כאלה מדי יום. "בבוקר אני מעביר שיעור בבית הכנסת ליד הבית וככה אני יודע שאני עצמי כבר אחרי הדף היומי. אחרי הצהריים יש לי שיעור עם קבוצה קטנה שלומדת בצורה קלילה יותר, ובערב התחלתי שיעור נוסף. מגיעים גם אנשים שאינם בהכרח דתיים או לומדים קבועים, אבל זה חשוב להם".

זכות ראשונים/ הרב שמואל וואזנר זצ"ל היה מלומדי המחזור הראשון בדף היומי. הרב וואזנר היה תלמיד ישיר של רבי מאיר שפירא מלובלין, וסיים 12 מחזורי לימוד שלמים מהיום הראשון למיזם ועד לסיום האחרון. הוא נפטר ארבע שנים לפני סיום הש"ס ה-13 מאז תחילת לימוד הדף היומי העולמי.

זריזין מקדימים/ הלימוד הקצר ביותר לדף היומי מופיע בפורטל הדף היומי, והוא למעשה תקציר של הנושאים העיקריים בכל דף במשך כעשר דקות. בסקר שהציגו בפורטל התברר כי 13 אחוזים מהלומדים מספיקים ללמוד את הדף היומי בפחות מ-25 דקות, 22 אחוזים לומדים בזמן של 40-24 דקות, 32 אחוזים לומדים במשך 55-40 דקות, ו-33 אחוזים לומדים 55 דקות ומעלה.

שלהן היא/ השנה יתקיימו לראשונה אירועי סיום ש"ס המוניים במדינות רבות. ארגון 'דרשו' יפיק את האירועים למען הלומדים בלונדון, מנצ'סטר, פריז, יוהנסבורג ומרקש שבמרוקו. בבנייני האומה בירושלים יתקיים אירוע ייחודי לנשות הלומדים. אלפי נשים יגיעו לאולם המרכזי ועל הבמה ידרשו נשות האדמו"רים ורבניות, שידברו בשבח הנשים התומכות בבעליהן בלימוד התורה.

לכבוש את העולם/ יותר מ-25 אלף ילדים לומדים תכנים מתוך הדף היומי המותאמים לגיל בית הספר היסודי במסגרת מיזם התלמוד הישראלי. כיום רשומים בתלמוד הישראלי 150 בתי ספר ו-180 קהילות בישראל. כמו כן החומר מופץ בטורקית, גרמנית ואנגלית למדינות אירופה, ארצות הברית וקנדה.

מחזירים עטרה ליושנה/ בחודש ניסן השנה חודשו לימודי הדף היומי במרוקו. הגעת הרב יאשיהו פינטו למדינה המוסלמית החזירה את השיעור הקבוע בקזבלנקה בשיתוף עם ארגון 'דרשו', אחרי עשרות שנים שבהן לא נלמד דף יומי במרוקו. התיעוד האחרון לקיום שיעורי הדף היומי במדינה הוא תמונה של רבי שלום גבאי מלמד שיעור במרקש לפני כ-50 שנה.

עם הפנים קדימה/ סיום הש"ס בז' בטבת יחתום את המחזור ה-13 של הדף היומי. עד אז יילמדו במסגרת הקביעות 35,243 דפים שנלמדים יחד על ידי יהודים ברחבי העולם. הפעם הבאה שיסתיים סבב לימוד תהיה סמוך לחג מתן תורה בב' בסיוון תשפ"ז.

גרסא דינקותא/ הלומד הצעיר ביותר של הדף היומי, על פי מה שאיתרנו, הוא מגד וידר, תלמיד כיתה א' בבית הספר הממ"ד לביא בצור הדסה. מגד נמנה על מתמודדי חידון התלמוד הישראלי, אחרי שקיבל ציון 100 בשלבים המקדימים. בשלב המחוזי של החידון הגיעו מגד ואביו להישג מרשים, למרות שמרבית המשתתפים היו גדולים ממנו בגיל.