רכבו השרוף של קאסם סולימאניReuters / Anadolu Agency

סגן נשיא ארה"ב לשעבר ג'ו ביידן המתמודד לתפקיד יו"ר המפלגה הדמוקרטית, תקף את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בעקבות חיסולו של מפקד כוח קודס האיראני, קאסם סולימאני.

ביידן אמר כי "הנשיא טראמפ השליך דינמיט לתוך קופסה עם חומרי בעירה. טראמפ חייב לעם האמריקני הסבר על האסטרטגיה ועל התוכנית לשמירה על ביטחון חיילינו ואנשי הצוות של השגרירות בבגדד".

הסנאטור היהודי-אמריקני ברני סנדרס המתמודד גם הוא לתפקיד יו"ר המפלגה הדמוקרטית, אמר כי "ההסלמה המסוכנת של טראמפ מקרבת אותנו למלחמה הרת אסון נוספת במזרח התיכון, שעלולה לעלות באבדות רבות ומיליארדי דולרים נוספים".

מועמד נוספת, אליזבת וורן, אמרה כי סולימאני הוא "רוצח שאחראי למותם של אלפים, כולל מאות אמריקנים", אך לטענתה "הצעד הפזיז של טראמפ מוביל להסלמה מול איראן ומגדיל את הסיכון להרוגים נוספים ולעימות חדש במזרח התיכון".

בישראל לעומת זאת נשמעות בעיקר ברכות על החיסול שביצעה ארצות הברית בפקודה ישירה של טראמפ. ח"כ עמר בר לב ממפלגת העבודה אמר ''כל הכבוד לנשיא טראמפ והצבא האמריקני על הביצוע המוצלח בחיסול ראש הנחש סולימאני. מודיעין מדויק, ביצוע חלק ותוצאות מצוינות.

''שידעו כל אויבינו הנבלים, בעשורים האחרונים הוא היה אחראי העיקרי לפיגועי הטרור נגדנו בעולם, לטיפוח החיזבאללה ולהתבססות אירן בסוריה. זהו יום טוב יותר לאנושות", הוסיף בר לב.

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) הגיב ''ברכות לארצות הברית של אמריקה ולנשיאה טראמפ, על חיסולו של גדול מחוללי הטרור במזרח התיכון בשנים האחרונות. חיסולו של סולימני מביא אותנו לעולם יותר טוב, לעולם של יותר חיים''.

ח"כ איציק שמולי (העבודה) בירך גם הוא, ''יש לברך את ארה''ב על חיסולו של קאסם סולימני, הארכיטקט הצבאי של האייתולות לייצוא המהפכה החומניסטית באמצעות טרור וערעור משטרים. דווקא המבקשים יציבות והסדרים באזור צריכים לברך על קטיעת מדיניות ההבלגה של אמריקה והעברת מסר תקיף עד כדי נכונות לעימות עם איראן והשפעתה הקטלנית על האזור כולו".

ח"כ קטי שטרית מהליכוד אמרה ''ברכות לארצות הברית על חיסולו של ארכי-מחבל וגדול הטרוריסטים במזרח התיכון. ארה"ב הנחיתה מכה קשה ומשמעותית לאיראן. התעוררנו למזרח תיכון חדש".

גם ח"כ יאיר לפיד בירך על חיסולו של קאסם סולימאני. "מברך את הנשיא טראמפ ואת המזרח התיכון כולו על חיסולו של קסאם סולימאני. מי שהוביל פעולות טרור רצחניות מדמשק עד בואנוס איירס ואחראי למותם של אלפי חפים מפשע זכה לסוף המגיע לו.

''המשטר האיראני היא משטר טרור ומול הטרור צריך נחישות וכוח. כל מי ששותף לתעשיית הטרור האיראנית צריך לדעת שדמו בראשו", כתב לפיד בחשבון הטוויטר שלו.

יו”ר העבודה-גשר ח”כ עמיר פרץ, שר הביטחון לשעבר, אמר כי “היעלמותו של סולימאני היא חיובית. מי שהיה גורם ראשי בהתססת האזור, אדריכל של מאחזים עויינים על גבולנו הצפוני ומממן ראשי של חמאס וחזבאללה, היה בן מוות. אני מודה לארה”ב ולנשיא טראמפ על פעולתם. עם זאת, עלינו להיערך לכך שהאיראנים ושלוחיהם יראו בישראל כתובת קרובה וזמינה לנקמה.

''יש להאיץ את תכנית מגן הצפון שכבר תוקצבה לפני כשנתיים אך טרם יצאה אל הפועל, ולצד ההגנה האקטיבית של כיפת ברזל והמערכות השונות, להשלים את ההגנה הפאסיבית של מרחבי המיגון בבתי המגורים ומבני הציבור לפני שיהיה מאוחר מידי'', הוסיף פרץ.