ד"ר חן, אביטל טאובר ופרופ' ניר
ד"ר חן, אביטל טאובר ופרופ' נירצילום: דוברות שערי צדק

למיון יולדות בבית החולים שערי צדק הגיעה בשבוע שעבר אישה בשבוע 38 להריונה לבדיקת אולטרסאונד בשל חשד שעלה בבדיקה בקופת חולים שראש העובר מעט קטן.

את הבדיקה ערכה טכנאית האולטרסאונד ומרכזת המרפאה הרב תחומית לאבחון טרום לידתי, אביטל טאובר. בבדיקה נשלל החשד לבעיה בהתפתחות, אולם הטכנאית הבחינה כי ישנה בעיה בהתכווצות לב העובר.

בשל החשד פנתה הטכנאית למומחי הלב בעוברים של שערי צדק שהמליצו על ביצוע מידי של בדיקת אקו לב לעובר.

בבדיקה התגלה כי אכן קיימת בעיה נדירה ביותר של סגירה של הדוקטוס ארטריוזוס- הצינור העורקי בלב, שמסכנת באופן מידי את חייו של העובר.

הצינור העורקי הוא כלי דם עוברי גדול שמחבר בין עורק הריאה לאבי העורקים ומאפשר, אצל העובר לדם לעקוף את הריאות שאינן פעילות בהיריון. הכלי נסגר תוך מספר שעות עד מספר ימים לאחר הלידה.

העורק שנסגר הוא עורק חשוב בהתפתחות העובר ובדרך כלל נסגר רק לאחר הלידה, אולם סגירה שלו כאשר העובר עדיין לא נולד מהווה סכנה משמעותית להתפתחות אי ספיקת לב אצל העובר ולחייו של העובר וללידה תקינה. בשל הסכנה המידית, האישה הועברה מידית לחדר לידה לזירוז וילדה תינוק בריא.

בבירור עם האם התברר כי כשבועיים לפני חלתה בשפעת ונטלה במשך כמה ימים אקמול ואופטלגין לאחר שהתייעצה עם רופא על מנת לטפל במחלתה.

בבית החולים מציינים כי קיימות המלצות ברורות של ההסתדרות הרפואית באשר לשימוש בתרופות אלו במהלך היריון, המינונים המותרים והצורך במעקב רפואי במהלך השימוש בתרופות בהתאם לשבוע ההיריון- ויש לפעול על פיהן.

מנהל היחידה לאולטרה סאונד במיילדות וגינקולוגיה, ד"ר אורי חן, ציין "לאחר שבוע 34 כלי הדם הזה רגיש מאוד לפעולה של תרופות. לקיחת כמות גדולה של כדורים במשך מספר ימים עלולה לסגור את כלי הדם העוברי החשוב הזה ולהביא במקרים מסוימים לאי ספיקת לב עוברית, יתר לחץ דם ריאתי ואף למות העובר. ככל הנראה במקרה זה נלקחה כמות גדולה של כדורים. יש לפעול להתאם להמלצות הרפואיות ועל פי ההנחיות ולהימנע מלקיחת כמות גדולה מתרופות אילו ללא מעקב".

האם מספרת "לפני מספר שבועות חליתי בשפעת ולאחר התייעצות עם רופא בקהילה לקחתי אקמול ואופטלגין במשך מספר ימים. לאחר שהחלמתי הגעתי לבדיקת אולטרסאונד שגרתית והטכנאית הפנתה אותי לבית חולים כי חשדה שהראש של העובר קטן. הגעתי לשערי צדק ובמזל גדול בדקה אותי אביטל שמיד אמרה שאין כל בעיה עם ההתפתחות של העובר ולמזלנו זיהתה שיש בעיה לבבית. השאירו אותי בלילה בשערי צדק ובבוקר עברתי מספר בדיקות והרופאים קבעו שחייבים ליילד אותי מידית. לאחר הלידה עברנו יום יומיים של דאגה אבל ברוך השם הכל בסדר. אנחנו מודים לצוות שערי צדק על הטיפול והזיהוי המדהים של הבעיה ושמחים שאנחנו יכולים לחגוג את הילדה השמחה והבריאה".

טכנאית האולטרסאונד, אביטל טאובר מספרת, "מיד בתחילת הבדיקה ראיתי שיש משהו לא תקין בהתכווצות הלב של העובר. התייעצתי עם מומחי הלב שלנו שהתגייסו מידית והחליטו לבצע מספר בדיקות לעובר על מנת לאבחן את הבעיה ולטפל בה ואני שמחה שבזכות האבחנה והטיפול נולד תינוק בריא".

מנהל מחלקת קרדיולוגיה ילדים, פרופ' עמירם ניר, הסביר "היולדת הופנתה אלינו לאקו לב עובר בשבוע 38 להריונה בגלל חשד לבעיית לב בעובר. בבדיקת לב העובר התברר שהצינור העורקי, שהנו עורק עוברי לו נזקק העובר, המחבר את העורקים הגדולים, נסגר. עורק זה משמש את העובר עד הלידה ונסגר לאחר הלידה. כאשר העורק נסגר לפני הלידה, העובר נמצא בסיכון רב לחייו. בבדיקת הלב, נמצא עומס רב על לב העובר ועל כן הוחלט להקדים את הלידה על ידי זירוז".

"לאחר הלידה התינוק נזקק לעזרה בנשימה, אך התאושש מהר ומצבו טוב. בבדיקת אקו לב לאחר הלידה, נצפו תוצאות הסגירה המוקדמת של העורק העוברי, אך תפקוד הלב היה טוב. בזכות ערנות והבנה נכונה של הטכנאית שעשתה את בדיקת האולטרסאונד, בוצעה אבחנה של מצב לא שכיח והקדמת הלידה מנעה נזקים חמורים לעובר", הוסיף.