קאסם סולימאני
קאסם סולימאניצילום: רויטרס

במהלך העשורים האחרונים הפך קָאסֶם סֹלֵימָאנִי, מפקד 'כוח קודס' (כוח ירושלים), הכוחות המיוחדים של משמרות המהפכה האיראניים, האחראיים בין השאר לכל המבצעים החשאיים מחוץ לגבולות איראן, לאיש המשפיע ביותר במזרח התיכון.

בקריקטורות השונות שאשתף פה נראה התייחסות להשפעה הגדולה שלו ברחבי המזרח התיכון, אינטראקציה מול ארה"ב והחיסול עצמו. אך בעיניי המובחרות הן פגישותיו של קָאסֶם סֹלֵימָאנִי בגן עדן עם השהידים שקדמו לו כשהבכיר שבהם הוא האִמַאם חֻסֵין בִּן עַלִי. אותו חֻסֵין שהלך להילחם נגד הצבא האֻמֶיי הסוּני (למרות שבשנת 680 החלוקה לא היתה עדיין סונים-שיעים כמובן) ביודעו כי יפסיד ואכן מת בקרב כַּרְבַּלַאא', שם ראשו נערף.

חֻסֵין הוא בעצם השהיד הראשון שהלך אל מותו ביודעין והוא סמל לכך בעיקר בעולם השיעי, אבל לא רק.

אפתח בקריקטורות מחייו המדגישות את מקומו במרחב המזרח תיכוני.

'שר החוץ העראקי: הוא יועץ לממשלת עראק'

כך כותרת קריקטורה של עִמַאד חַגַ'אג' הירדני התייחס בשנת 2016 בעיתון הלונדוני 'אל-עַרַבִּי אל-גַ'דִיד' להצהרות באותה שנה של איבראהים אל-ג'עפרי על תפקידו של קָאסֶם סֻלִימָאנִי, מפקד כוח קודס, הכוח האחראי לפעילות משמרות המהפכה האיראניים מחוץ לגבולות איראן. ההקשר הוא כמובן שיתוף הפעולה בין המיליציות השיעיות שניהל קָאסֶם סֻלִימָאנִי עם צבא עראק נגד ארגון הטרור 'המדינה האסלאמית'.

בקריקטורה עצמה יושב לו סֻלִימָאנִי כשליד שמו כתוב 'היועץ' אבל הוא בעצם מייעץ לעצמו. לאיראן, לעיראק שכתוב 'מתייעץ ולחיזבאללה וכנראה למיליציה שיעית נוספת - כחלקם עם משקפיים כדי לדמות אנשים שהוא מייעץ להם. הקריקטורה מציגה את סֻלִימָאנִי כמי שידו בכל: הידיים והרגליים שלו הם למעשה גורמים באזור שהיו סרים למרותו.

עוד קריקטורה של עִמַאד חַגַ'אג' הירדני התייחס הפעם בשנת 2015 בעיתון הלונדוני 'אל-עַרַבִּי אל-גַ'דִיד' על קָאסֶם סֻלִימָאנִי. בקריקטורה אומר סלימאני: 'ארצות הערבים הן המולדות שלי' - קצת באווירה של זקני ציון. כלומר קָאסֶם סֻלִימָאנִי מנסה להשתלט על המזרח התיכון כולו.

קָאסֶם סֻלִימָאנִי, הרועה

סֻלִימָאנִי מופיע בעוד קריקטורה של יַאסֶר אַחְמַד הסורי, הפעם בעיתון הסעודי 'מֶכַּה'. סֻלִימָאנִי, נראה כמו רועה שעוקב אחרי הצאן שלו - כלומר המיליציות השיעיות - חשד א-שעבי בעראק, חזבאללה בלבנון, החות'ים בתימן ועוד. ומה עושה הצאן - רוצח.

ואז הגיע החיסול.

עִמַאד חַגַ'אג' הירדני מתייחס לחיסולו של קָאסֶם סֻלִימָאנִי, מפקד כוח קודס.
1- מבזק 'סוריה' - על הפיצוץ "בום!"
2- 'מבזק עיראק' - על הפיצוץ "בום!"
3- 'מבזק תימן' - על הפיצוץ "בום!"
4- 'מבזק סלימאני' - במקומו כמובן יש פיצוץ ועליו כתוב "בום!"

קרלוס לטוף הברזילאי-לבנוני מבקר את המהלך של הנשיא האמריקני באתר האמריקני השמאלני Mondoweiss. בקריקטורה אנו רואים את טראמפ דוהר עם הקלפי לבחירות 2020 של ארה"ב כשעל צריח הטנק יש דגלי סעודיה וישראל - ידידותיו. היעד ברור - מלחמת העולם השלישית.

ומי נשאר מאחור - השופט שאחראי על תהליך ההדחה של טראמפ המשתעל מהעשן. כלומר כל עניין חיסול קָאסֶם סֻלִימָאנִי בעיני לטוף הוא התחמקות מהדחה.

קריקטורה נוספת של לטוף גם הפעם הוא חושב על הבחירות והבריחה מתהליך ההדחה. לטוף מדגיש איך התקשורת שעד לאחרונה עקצה אותו בלי סוף נוהרים אחרי דיווח חיסול קָאסֶם סֻלִימָאנִי.

קבלת פנים בגן העדן - שלל שהידים בראשם האמאם חסין, דמות כה חשובה בשיעה כולה. בין מקבלי פניו מייסד המהפכה האיראנית אַיַתֹאלַלה רוֹחאלַלה חֹ'מֵינִי, עִמַאד מֻעְ'נִיה, רמטכ"ל חיזבאללה ובכירים נוספים.

איור זה התפרסם באתר הרשמי של המנהיג העליון האיראני, אַיַתֹאלַלה עַלִי ח'אמֶנַאִי: איור של חסן רוחולמין איך קאסם סלימאני מתקבל בגן עדן ע"י השהיד הראשון - האמאם חסין שמת בקרב כרבלאא'.
מחבר אותי לראשוני הטורים שלי בערוץ - על קרב כרבלאא'.

בקריקטורה המשובחת של יַאסֶר אַחְמַד הסורי בעיתון 'אל-עַרַבּ' אנו רואים את היד האמריקנית מקצצת את הכנפיים, תרתי משמע, של הציפור עליה כתוב 'המיליציות האיראניות' עליהן קָאסֶם סֻלִימָאנִי פיקד.

'תקיפת סֻלִימָאנִי'
קריקטורה נוספת בעיתון 'אלעַרַבִּי אלגַ'דִיד' היוצא בלונדון והפעם תורו של פַהֶד אלבַּחַאדִי. בקריקטורה אנו רואים משחק שחמט בין שני חיילים - האחד שמח ומבסוט עם לבבות בעיניו - דמות ערבית כללית. הסיבה לשמחה הגדולה היא פטיש ענק בדמות הנשיא האמריקני טרמאפ ששובר את קָאסֶם סֻלִימָאנִי.

מהלך ששובר את הכללים - של שחמט ושל המזרח התיכון - יש לזכור כי לעומת חיסולים אחרים - סֻלִימָאנִי אינו ראש ארגון טרור אלא בכיר צבאי. מדובר מהתקפה של מדינה על בכיר של מדינה אויבת.

'וושינגטון חתכה את זרוע טהראן בעיראק' כך כותרת הציוץ של הקריקטורה שהתפרסמה בערוץ של עיתון 'אל-עַרַבּ'. הפעם תורו של הקריקטוריסט הסורי יַאסֶר אַחְמַד שמאייר את ידו של סֻלִימָאנִי כפי שפורסמה לאחר חיסולו.

על היד כתוב שמו - קָאסֶם סֻלִימָאנִי, אפשר כמובן לזהות את הטבעת שהתפרסם בה ואף זוהה בזכותה, אך גם את אצבעותיו - שכל אחת נראית כראש נחש כדי להזכיר לנו את חשיבותו ופעילותו בגזרות כה רבות מחוץ לאיראן.

שמעתי שיש שמציינים כי בחודש טבת במגילת אסתר קיבל אמן את טבעת המלך אחשוורוש, אבל אני בספק אם טראמפ הלך עד לשם.

חיסול קָאסֶם סֹלֵימָאנִי - התגובה האיראנית

עוד קריקטורה של עִמַאד חַגַ'אג' הירדני שמתייחס בעיתון הלונדוני 'אל-עַרַבִּי אל-גַ'דִיד' על ההתנקשות בחיי קָאסֶם סֹלֵימָאנִי , מפקד כוח קודס. הפעם אנו רואים את הנשיא האמריקני דונלד טראמפ והמנהיג העליון האיראני אַיַתֹאלַלה עַלִי ח'אמֶנַאִי עומדים בפינה של מצרי הורמוז, נתיב חשוב ביותר לתעבורת נפט, ממנו יוצאות אל העולם מכליות הנפט ממדינות המפרץ. אגב, חובבי המפה יזהו כמובן את קטר הקטנה ובחרין הקטנה יותר.

כל מנהיג מחזיק משהו כמו נבוט - האיראני מחזיק את 'הערבים' (פגיעה בגורמים ערבים דרך המיליציות השיעיות) והאמריקני מחזיק כטב"מ (תקיפה ללא פגיעה באזרחים) - זו תהיה התגובה האיראנית בעיני עִמַאד חַגַ'אג'.

נעם בנעט הוא מרצה וחוקר עצמאי בתחום המזרח התיכון והעולם הערבי, הכותב טור שבועי בנושאים אקטואליים נבחרים ובליווי קריקטורות עדכניות מהעולם הערבי תחת הכותרת 'חלון למזרח התיכון המתחדש'. אפשר לעקוב אחריו בטלגרם, בפייסבוק או באינסטגרם