איילה חסון
איילה חסוןPhoto by Yonatan Sindel/Flash90

רב טפסר דדי שמחי, נציב כבאות והצלה, שוחח עם אילה חסון ב־103fm על הטרגדיה שבה מצאו את מותם בני הזוג הצעירים סתיו הררי ודין שושני במעלית בתל אביב.

לדבריו, ועד הכבאים הפעיל עיצומים במוצאי שבת, אחרי הטרגדיה. חסון זעמה על כך וביקשה להעלות לשידור את יו"ר ועד הכבאים, אבי אנקורי. האחרון הודה בקיום העיצומים - דבר שגרם לאילה לזעום ואף להרים את קולה עליו.

אני מניחה שהיו לך ימים מאושרים יותר בתפקיד הזה.

"כן. אבל גם בימים האלה זה חלק מהתפקיד והאחריות שלי, לומר לציבור בישראל מה היה ומה צריך לתקן לראייתנו. וגם לומר ללוחמי האש שלנו שהם עושים עבודה טובה מאוד והם צריכים להמשיך. יש עוד הרבה אתגרים לפנינו".

המצלמות הראו שההיענות של מכבי האש הייתה איטית. מה קרה שם בדיוק?

"קודם כל אני רוצה למסור תנחומים למשפחות, זה באמת אירוע טרגי. ביום שבת היה אירוע מורכב מאוד מבחינת מזג האוויר. לפי הגורמים הלאומיים, רשות הניקוז והמטאורולוגיה, כמות של 45 מילימטר בחצי שעה בת"א, זה אירוע של פעם במאה שנה, וככה צריך להתייחס לאירוע הזה. מה שקרה שם זה שבאותה שעה גם מוקד הכבאות וגם מוקד המשטרה קיבלו אלפי שיחות. אנחנו קיבלנו כ־1600 שיחות והמוקדנים ענו לכל השיחות שהם יכולים. בזמן הזה לוחמי האש, שהיו פרוסים בכל מרחב דן, הצילו עשרות אנשים".

מכבי האש הבינו שיש אירוע עם לכודים בתוך מעלית מוצפת מים?

"הדברים האלה לא היו ברורים עד כדי כך. קיבלנו עשרות שיחות והצלנו עשרות אנשים".

תן דוגמא, איפה הצלתם?

"ברחוב בת שבע, כ-40 מטרים מהבניין הזה, הצלנו אישה בת 30 שכמעט טבעה למוות. ניסרנו את הסורגים והוצאנו אותה החוצה".

איפה היא נלכדה?

"היא נלכדה בקומת הקרקע, הבית שלה הוצף. היא עמדה על כיסא והכבאים ניסרו את הסורגים כדי להוציא אותה החוצה. הוצאנו עשרות אנשים ממכוניות. באירוע כזה, כשאתה מטפל במאה אירועים של חילוץ אנשים בשעה אחת במרחב דן, אז גם קורה מה שקרה".

שמעתי שציטטו קבוצות וואטסאפ של כבאים והיה נראה שהם שאננים ולא מתגייסים לעבודה. אם לא נזעקים ברגעים האלה אז מתי נזעקים?

"אין ספק שהגוף הזה הוא גוף מבצעי והוא צריך לפעול ככזה. אנחנו נתחקר את כל נושא המוקד, אבל אני רוצה לומר שבפיק כזה של 1600 שיחות, שום מוקד במדינת ישראל לא היה עומד בפרץ הזה. אנחנו תגברנו בקצינים וכוחות, והקפצנו את יחידת להבה. המוקדנים, מתוך רצון נכון לעזור, ניסו להקפיץ גם אנשים שלא היו בכוננות. אני מזכיר שיש גם חקירת משטרה אז אני נזהר בדבריי".

יש לך דין ודברים עם אבי אנקורי מהוועד, יש לכם קטטה מתמשכת. יש לו טענות ספציפיות בהקשר הזה?

"אני לא מתקוטט עם יושב ראש הוועד. לצערי אתמול בערב במהלך היום המורכב הזה, נאלצנו בין חילוץ לחילוץ להגיע גם לבית הדין לעבודה, כי הוועד קבע שיהיו עיצומים בכבאות ושתהיה מתכונת שבת. לא הייתי מוכן לדבר כזה, בטח לא בתקופה שכזאת, שכל המערכת צריכה להיות בכוננות. לשמחתי בית הדין לעבודה נתן צו ל-4 ימים לפחות, שלא תהיה שביתה או עיצומים".

עכשיו הייתה בקשה מתוך הכבאות לשביתה?

"לא הייתה בקשה, הייתה שביתה. ממוצאי שבת עד יום ראשון בערך בשעה 9 בערב, הכבאות הייתה בעיצומים בתכונת שבת – כלומר אין אימונים, אין הדרכות ותרגילים".

ביום של האסון היו עיצומים?

"ביום האסון, צריך להיות הוגנים, לא היו. מתכונת השבת התחילה בצאת השבת עד אתמול ב-9 בערב. הוועד הנחה את הכבאים לא להתאמן, לא לעשות תרגילים ולא לתגבר מתחנה לתחנה. פשוט שערורייה. אתמול בית הדין אמר את דברו".

מה היה הנימוק?

"הנימוק היה שמפקד מחוז ירושלים נתן פקודה ל-3 כבאים מתחנת בית שמש לתגבר את תחנת ירושלים כי היה שם חוסר בכבאים. הם טענו שזה לא מנדט של מפקד המחוז".

אז של מי המנדט?

"הם טוענים שכדי להעביר 3 כבאים מתחנת בית שמש לתחנת ירושלים לתגבור, צריך לדבר עם ההסתדרות ועם הוועד. זה פשוט אירוע הזוי לחלוטין ואני לא אתן שהדבר הזה יקרה".

בעקבות הדברים שאמר נציב הכבאות, ביקשה אילה חסון להעלות לשידור את יו"ר הוועד, אבי אנקורי. במקביל, אמרה לרב טפסר דדי שמחי כי "אתה חייב לעשות בדק בית מטורף על מה שקרה בשבת, כולל איפה הייתה האחריות שלך. אתה ראש הארגון הזה. בסוף, שני אנשים שילמו על כך בחייהם. נכון שאפשר לבוא בטענות אל עיריית ת"א על הניקוז או על מזג האוויר או אל המשטרה שלא הבינה. אבל שניים עמדו בתוך מעלית - ונחנקו למוות". לדבריה, חייבים אמנם להגן על זכויות עובדים, "אבל אם הנושא של כל הוועדים שעובדים בצורה כזאת לא יטופל, אפשר לסגור את העסק. זה שירותי הצלה, תאר לך שיהיה ועד בצבא עוד מעט. מה זה הדבר הזה?"

יו"ר הוועד, אבי אנקורי, שנקרא לקו השידור ביקש להתייחס בקצרה לדברים. "אני רוצה לעשות סדר. קודם כל אני משתתף בצערן של המשפחות, אני לא מתכוון לרקוד על דמם של שני אזרחים חפים מפשע. הוקמו ועדות חקירה שיחקרו את האירוע הזה ואני מבקש שכך ייעשה".

האם הפעלתם עיצומים במוצ"ש?

"כן הפעלנו עיצומים".

למה?

"אני לא מתכוון לדון בזה כשיש 2 הרוגים. צריכים קודם כל לכבד את המשפחות ולא לחפש אשמים, אלא לעשות תחקיר".

כשהיו 2 הרוגים, בחרתם להפעיל עיצומים בגלל שמפקד מירושלים הביא 3 כבאים מבית שמש.

"אני מוכן שתהיה ועדת חקירה בלתי תלויה וחיצונית כדי שאף אחד לא יוכל לטשטש עדויות ולטייח דברים. אם אני אשם, שיטפלו בי הכי כואב שאפשר. כל עוד לא תוקם ועדת חקירה חיצונית, בלתי תלויה, אני מודיע פה קבל עם ועדה שיטשטשו עדויות".

יש פה 2 אלמנטים. יש פה את האלמנט של מה קרה באסון ולמה זה טופל בצורה רשלנית בכל ההיבטים. ויש את העניין השני, שאתם בוחרים להפעיל עיצומים ביום של אסון בגלל שביקשו תגבור מבית שמש. דבר לא מכפה על דבר אחר.

"העיצומים לא שייכים לכשלים שהיו במחוז דן. העיצומים לא פגעו בכשירות מבצעית. ביום שבת אין אימונים בלי קשר לצעדים, יש רק פעילות מבצעית. איך בדיוק מתכונת שבת ביום שבת פוגעת?"

אני רואה בזה פגיעה חמורה. לא הכל זה ועדים, יש חיי אדם. אתם ארגון הצלה.

"חיי אדם – ערך עליון לפני הכל".

נמאס כבר מכל הקטטות האלה באזור הכבאות. נמאס כבר! אנחנו לא שבויים של כל הקטטות האישיות בתוך ארגון ההצלה. יש פה גוף הצלה שממומן על ידי הציבור ונועד להציל חיי אדם. קחו את הקטטות שלכם ושימו אותן במקום אחר, תריבו עם המשפחות שלכם. מה זה פה? טירוף!

"למה שהשר לא יתערב?"

מי זה השר? אני בתור אזרחית מתערבת! תפסיקו עם כל הקטטות של הוועדים האלה. מי שלא מסוגל לעמוד בזה שיפנה את הזירה.

"את צודקת במאה אחוז. אני מקווה שיקום מבוגר אחראי".