אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: אהרון קרון, פלאש 90

במכתב ששיגרו לראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתריעים ראשי איגודי הישיבות, הישיבות הגבוהות וישיבות ההסדר מקיצוץ של ארבעים אחוזים בתקציב התמיכה במוסדות התורה. שוחחנו עם ראש מטה ישיבות ההסדר, אורי פינסקי, המסביר את העולה מהנתונים.

כבר בראשית דבריו מבהיר פינסקי כי הקיצוץ לא יביא לקריסת עולם התורה כפי שעולם זה לא קרס מעולם, ועם זאת לא ניתן לקבל מציאות של ארבעים אחוזי קיצוץ תקציבי שיוביל לפגיעה קשה ביותר בעולם התורה הזקוק לכספים אלה עבור משכורות, מלגות, תשלומי ספקים, מזון ועוד.

"אנחנו רוצים עולם תורה נורמאלי", אומר פינסקי המציין כי עוד בטרם הקיצוץ הסכומים שאותם מקצה המדינה לעולם התורה הם מגוחכים, 400 שקל לתלמיד. ולתלמיד נשוי 700 שקלים. זאת כאשר "להחזיק תלמיד בישיבת הסדר עולה כ-2500 שקלים. מתוך זה 700 המדינה נותנת וכל השאר מגויס מההורים, שקורסים תחת הנטל, ומתרומות".

שאלנו את פינסקי אם יתכן ודווקא הגישה הקובעת כי עולם התורה לא יקרוס גם לאחר קיצוץ משמעותי בסדר גודל שכזו, היא שמביאה לאדישותם של אנשי האוצר ומקבלי ההחלטות. פינסקי משווה את הדברים למערכת הביטחון שגם היא תמשיך לתפקד ולחרף נפשה גם אם יקוצצו מתקציבה חמישים אחוזים, ועם זאת איש אינו מעלה בדעתו לבצע קיצוץ שכזה. את אותה גישה המבינה את חשיבות התורה כמגינה ומצילה את עם ישראל הוא מבקש לראות אצל מקבלי ההחלטות "בעיקר כשמדובר בישיבות ההסדר שמשלבות תורה וצבא מתוך אידיאל גדול".

על האופן בו נודע דבר הקיצוץ המתוכנן הוא מספר כי בתחילה הובן שבשל המצב המורכב של היעדר כנסת וממשלה יהיה קיצוץ של 25 אחוזים, שכן התקציב בנוי על אחד חלקי 12 מהתקציב הקודם, אך הוא אינו כולל את התוספות הקואליציוניות. "עידכנו את מנהלי הישיבות, ומאוד קשה להתקיים אבל כל המדינה בבעיה אז איכשהו נחיה עם זה, אבל פתאום בשבוע שעבר הבנו שאנחנו לפני הורדת 15 אחוזים נוספים בגלל עוד איזה קיצוץ רוחבי בלתי ברור ולא מובן. כל אחד אומר משהו אחר. אנחנו קוראים לראש הממשלה ולשרים ולכל מי שרלוונטי ומבין את האחריות הגדולה לעצור את זה, ולכל היותר להעמיד את זה על 25 אחוזים ולא 40 אחוזים".

את מאבקן מנהלות ישיבות ההסדר יחד עם הישיבות החרדיות, ועל שיתוף הפעולה הזה מברך פינסקי. "באופן כללי יש הרבה מאוד שיתוף פעולה של כלל עולם התורה. זו אחדות נפלאה של עולם התורה בנושאים מקצועיים, בנושאי הביקורות, התקציבים והנושאים המנהליים השונים. אנחנו מתאגדים יחד ומדובר בצורך כללי של עולם התורה שעלול להיות ניזוק מזה. היו בעבר תקופות של דיבורים על הצלת חלק מעולם התורה. היום אנחנו מדברים על כולם יחד".

איך קורה שהחלטה על קיצוץ נוסף מתרחשת תחת ממשלה בה חברים אישים כדוגמת השרים דרעי, ליצמן והרב פרץ? "אני לא יודע לענות במקומם. זו בהחלט שאלה שגם אנחנו שואלים. אנחנו מכירים את אנשים הללו כמי שעולם התורה יקר להם, הם נאבקים על עולם התורה, ולא רק הם, גם ראש הממשלה ושרי הליכוד, אלו אנשים שמבינים את חשיבות עולם התורה ושאי אפשר לפגוע בעולם התורה, גם במצב המורכב הזה".