אמנים מצליחים בפרט, ואנשים ככלל, לא נוהגים לספר, בטח שלא לכלי התקשורת, על הדברים הכאובים בחייהם. שיטוט קל ברשתות החברתיות מזכיר את מה שכבר ידוע – אנשים מעדיפים לפרסם את הדברים הנעימים בחייהם, ולהימנע מפרסום הדברים הקשים שעוברים עליהם.

בהקשר זה מפתיע לטובה הזמר איציק אורלב, 32, גרוש ואב לילד המתגורר בנתניה, שלהיטיו זכו למיליוני צפיות ביוטיוב, ולהשמעות רבות בתחנות הרדיו הכלליות והחרדיות וברחבות הריקודים.

ניכר על אורלב, שבאופן מפתיע - זהו ראיונו הראשון בקריירה, שבמובנים רבים כתיבתו משקפת את אשר מתחולל בחייו. כך למשל ניתן לקבוע לגבי שירו האחרון שיצא לאור, 'לא נשבר'. "לכל אחד יש תקופות, קצרות או ארוכות, שבהן הוא מרגיש קושי", אומר אורלב. "אין בן אדם שלא עובר דברים. אנחנו לא מכונות. אחד הדברים שרציתי לומר בשיר החדש הוא שכדאי לתת מקום לכאב, ויחד עם זאת לנצל את ההזדמנות שיש בו כדי להתקרב לה' ולא להישבר. אדם במצוקה מרגיש שהוא יותר צריך את ה', ולכן זה זמן טוב לחוש את קרבתו ואהבתו. פשוט לדבר איתו".

ניכר שדבריך יוצאים מהלב, ולא מן השפה ולחוץ.

"זה נכון. ברוך ה', ברמה המקצועית אני מאוד מצליח. מגיל צעיר הכל קרה אצלי מאוד מהר ולטובה, אבל במישור האישי אני עובר שנים לא פשוטות", אומר אורלב בגילוי לב. "עם כל אור הזרקורים שכולם רואים מבחוץ, וכל האהבה שאני מקבל מהקהל, יש את הימים שמבפנים אני מרגיש בהם ריקנות גדולה. זה לא פשוט לחזור הביתה אחרי הופעה לבית ריק, בית בלי אישה וילדים שמחכים לך בו. בתקופה שהגיעה אחרי הגירושין שלי הייתי בטראומה מסיום הנישואים שלי, ולכן לא כל כך רציתי להיות בזוגיות, למרות כל הקושי והבדידות".

מה מנע ממך לרצות להתחתן שוב מיד אחרי הגירושין?

"אחרי הגירושין, כמו הרבה אנשים שמתגרשים, גם אני איבדתי את האמון בקשר הזוגי. אמונה בכך שזה יכול לעבוד. מצד שני, כידוע 'לא טוב היות האדם לבדו', ולכן מאוד רציתי שזה יקרה לי. מעבר לכך, מאוד קשה לנהל את הבית לבד, ועוד להתמודד עם העולם שבחוץ. לפעמים אני מרגיש שבא לי להרים ידיים ולעזוב את המוזיקה. אנשים מצפים ממני לדברים ענקיים, כי חושבים שאני מלאך. שתמיד הכל אצלי הולך חלק. אנשים לא זוכרים שגם לי יש נפילות, ימים בלי מצב רוח, ותמיד מצפים ממני לחזק ולשמח. לפעמים אני מגיע להופיע כשאני ריק, גמור, אבל מאוד משתדל שאף אחד לא יראה".

זו בוודאי התמודדות לא פשוטה. מזכיר את תסמונת הליצן העצוב.

"זה באמת לא פשוט. ולפעמים זה מגיע למצבים הזויים ממש. למשל, ביום שהתגרשתי, ישר מהרבנות הלכתי להופיע בחתונה, ואף אחד לא ידע כמה שבור הייתי. ובכלל, אחרי הגירושין היו חודשים ארוכים שבהם רציתי לעזוב את הכל. לא היה לי כוח למוזיקה ולכלום. אחי רועי, שהוא גם המנהל האישי שלי, היה חושש שלא אגיע לאירועים של מאות אנשים שמחכים לי. הייתי מתקשר אליו לפני האירוע ואומר לו שאני לא מסוגל לצאת. הייתי במצב נפשי מאוד לא טוב.

"עם זאת, ברוך ה', הזמן עושה את שלו, ולאט לאט יצאתי מזה, התחלתי לבנות את החיים החדשים שלי. עדיין מאוד הפריעה לי הבדידות, זה כואב לחפש אישה ולא להצליח למצוא, אבל משהו בכאב של פירוק הבית התרפא".

אנשים חושבים: 'איציק בטח מסודר'

אורלב, כשם שירו החדש – אכן לא נשבר, וממשיך להופיע כל הזמן. לאחר מספר להיטים שהוציא אשר כבשו כל במה אפשרית, וביניהם: 'בוא נדליק ת'אש', 'ה' אחד', ורבים אחרים, ובמקביל להיותו זמר חופות מבוקש, נראה שהוא כאן כדי להישאר. לצד זאת, ואולי – משום כך, ההתמודדות האישית עם הרווקות מעיבה על כל השאר. "אני גרוש כבר חמש שנים", אומר אורלב, "וכיום שוב מאמין במקום הזוגי, וגם יותר בשל. וכמו שאני משמח אחרים, אני רוצה שה' ישמח אותי, וכך אוכל גם לשמח את אשתי".

מה אתה עושה בנידון? פתחת כבר כרטיס בשבע ברכות?

"בגלל המעמד שלי אנשים חושבים שאני מוקף בהמון אנשים שמציעים לי כל הזמן, אז הם חושבים לעצמם: 'בטח איציק מסודר, לא צריך לדאוג לו', אבל בשורה התחתונה אני לבד. ובכלל, ככל שאתה יותר מצליח, ככה יש יותר אנשים שמתרחקים ממך. יש כאלה שמקנאים וקשה להם לראות את ההצלחה שלך, ויש כאלה שמרגישים מאוימים ממך. כשאני קולט מצבים כאלה אני אומר לאנשים: 'אתם לא צריכים להתרחק, אני בן אדם פשוט ורגיל. לכל אחד יש שליחות. ה' גלגל כך שאהיה זמר, אבל לכל אחד יש את השליחות המיוחדת שלו'.

"מעבר לכך", מוסיף אורלב, "יש אנשים שאוהבים אותך, רוצים בקרבתך, אבל הם לא יודעים איך לתקשר איתך בגלל שאתה מפורסם. ומה שקורה זה שחוץ מזה שאין לי זוגיות, אני לפעמים מוצא את עצמי גם בלי חברה, וזה מאוד קשה. המזל הגדול שלי בחיים זה שיש לי את הילד האהוב שלי. הוא האור שלי בחיים. אשתי לשעבר ואני התגרשנו ממקום חברי, פשוט לא ידענו לתקשר בינינו, ולכן לא היה לנו טוב. מהר מאוד הבנו שצריך כמה שיותר לדאוג לילד, וגם בזכותו סיימנו את הקשר מאוד יפה".

ובכל זאת, איך לדעתך הגירושין השפיעו עליו?

"ברור שזה לא קל לו, לאף אחד זה לא נעים כשההורים שלו מתגרשים, וגם בגלל זה אני משתדל להיות איתו כמה שיותר. מעבר לכך, אני רואה שהוא מקבל ביטחון בזכות השירים שלי. למשל, כששמים שירים שלי בבית הספר שלו בכל מיני הזדמנויות, אני יודע שזה מאוד מרים לו את הביטחון. בנוסף לזה, הוא רק בן 9, אבל אני מתנהג איתו כאילו שאנחנו חברים קרובים. אנחנו ממש מדברים פתוח, אני משתף אותו בדברים אישיים.

"וכמובן", אומר אורלב, "המוזיקה נותנת לי המון שמחה וכוח. ובמיוחד האנשים שמפרגנים. לפעמים אנשים חוששים לגשת, וזה מאוד חבל, כי אנחנו האמנים ממש צריכים את זה. לפעמים כשאני רואה שאנשים חוששים לגשת אני ניגש אליהם ואומר להם שאנחנו רק בני אדם, לא מלאכים ולא סגנים של אלוקים, ושאנחנו שמחים שאנשים באים ואומרים שהם מעריכים ואוהבים".

כולנו בכינו יחד איתה

אפרופו שאיבת כוחות ממוזיקה, מספר אורלב על המקום החשוב שלקחה השירה בילדותו, כבן לבעלי תשובה מזרחיים – שהחליטו לשלוח את ילדם דווקא לחיידר אשכנזי. "נולדתי להורים חוזרים בתשובה, אבא עיראקי ואמא טריפוליטאית, אבל למדתי בחיידר אשכנזי. עד גיל 13 התפללתי רק בהברה אשכנזית. בעלי תשובה הרבה פעמים רוצים ללכת עד הסוף, ולכן ההורים שלי שלחו אותי דווקא לחיידר חרדי.

"אנשים לא מבינים למה אני לא מרבה לשיר במזרחית, אבל הסיבה היא שהגירסא דינקותא שלי היא מבטא אשכנזי. מעבר לכך, הייתי הסולן בלהקה של החיידר, כנראה הילד הספרדי היחיד בהיסטוריה שזכה לכבוד הזה. "הדברים התקדמו", אומר אורלב, "ובגיל 15 כבר ניצחתי על מקהלה, אבל בגדול הכל עדיין היה חובבני, והשינוי הגדול קרה בזכות יום-הולדת 50 שחגגנו לאמא שלי.

"עשינו לה אירוע מאוד גדול, וגם הכנו קליפ, ושרתי בו שיר מרגש לאמא. אחי רועי הוא חבר של הזמר איציק אשל, הוא הראה לו את הקליפ, איציק מאוד התלהב ממה ששמע, ואמר שהוא רוצה שאשיר שיר שלו, ושאם אצליח לבצע אותו כמו שצריך הוא יעשה לי אלבום. זרמתי עם ההצעה, הגעתי לאולפן, ואחרי שני טייקים יצאתי. איציק התלהב ממה שיצא, ואכן הפיק לי אלבום שנקרא 'מעגלים'".

איך היו התגובות?

"תודה לאל האלבום מאוד הצליח. כמה שירים ממנו כבשו את מצדעי הפזמונים ונהיו להיטים גדולים. הייתה סיעתא דשמיא גדולה, הייתי אז רק בן 17, הכל קרה ממש מהר, ותוך זמן קצר הזמינו אותי להופיע על במות גדולות. בנוסף, בזכות השירה החסידית שלי מהר מאוד גם נכנסתי לעולם החתונות, ותוך כדי ההופעות באירועים הוצאתי את האלבום השני שלי, 'מתגעגע'. את האלבום הפיק יורם יצחק ואזאזנא, וגם הוא ברוך ה' מאוד הצליח.

"לקראת אחת החתונות שבהן הופעתי", אומר אורלב, "החתן ביקש ממני לבצע שיר מיוחד לחופה. בימים ההם כל הז'אנר הזה של שירי חופה לא היה כל כך מפותח, אבל בכל זאת אמרתי לו שאכין משהו. לקחנו לחן, הלבשנו עליו מילים, וכך נולד השיר 'מקודשת'. שרתי את השיר בחופה, זה עלה ליוטיוב, ומכאן התחיל הטירוף. מיד אחרי שזה עלה, רועי אחי התחיל לקבל מבול של טלפונים מאנשים שרצו שאשיר להם את השיר בחופה".

לדבריו של אורלב, המצב החדש הכניס אותם לסחרור, אך יצאו ממנו בהמשך דברים טובים. "הגיעו המון פניות, ובכלל לא ידענו בכלל אז מה זה זמר חופה. עד שזה קרה הייתי מגיע להופעה של כמה שעות בחתונה, ופתאום התחילו להזמין אותי רק לשיר חופה. לפני תשע שנים העניין של שירי החופה שלי עלה מדרגה, כאשר באחת מחופות שאליהן הוזמנתי החתן ביקש שאשיר את 'ברכת כהנים' של ליאור נרקיס. הכנתי לשיר גרסה משלי, גרסה שתתאים לכניסה לחופה, והשיר נכנס מאוד חזק לתודעה, עד כדי כך שהרבה אנשים חושבים שזה שיר שלי".

מה התוכניות להמשך?

"יש הרבה דברים על הפרק, אבל שני הדברים העיקריים שמעניינים אותי זה לעשות עוד ועוד מוזיקה טובה, ולהמשיך לחזק ולשמח אנשים. ראיתי שקורים אחלה דברים עם שירי החופה, אז הוצאנו בשנים האחרונות עוד כמה כאלה: 'בואי בשלום', 'ברכת המלאכים', 'מוקפת מלאכים', שירים שברוך השם נכנסו מאוד חזק לפלייליסט של החופות. בנוסף, אני עובד עכשיו גם על כמה שירי חופה עם מקהלות ילדים, ומאמין שזה יצא מעולה. ברוך ה' מזמינים אותי להופיע המון עם שירי החופה בארץ ובחו"ל, אז כל הזמן צריך לחדש. יחד עם זאת, אני ממשיך להוציא שירים קצביים עם קליפים מושקעים. זה המקום הטבעי שלי, משם באתי. אני רוצה לקדש את שמו יתברך, ולהגיע לכל לב יהודי".

בנוסף לכך, לדבריו של אורלב, חלק משמעותי מזמנו ומרצו מוקדש לטובת סיוע לזולת, והוא אף זוכה לקבל תגובות נרגשות על מעשיו אלה. "לצד ההופעות המסחריות וכל הדברים האלה", אומר אורלב, "מאוד חשוב לי להיות שם בשביל כל מי שצריך אותי. אגב, בעניין הזה אני רוצה לפרגן לערוץ הידברות, שגם מקדישים המון משאבים לטובת כל מי שצריך. ובכלל, אני מודה לערוץ הידברות כל כך שהוא מפרגן לשירים שלי ומשדר אותם, בזכות כך הם מגיעים להמון אנשים ועושים טוב בעולם".

איזה מקרה מרגש במיוחד קרה בעקבות השירים שלך?

"יש המון סיפורים מרגשים ומחזקים, אספר שניים. לפני כמה שנים ניגשה אלי אישה אחת בחתונה, וממש התחילה לצעוק עלי. היא אמרה שהם לא דתיים בבית, ממש לא מחוברים בשום צורה, ושהבת שלה חזרה בתשובה בגלל השירים שלי, ובקרוב עומדת להתחתן עם מישהו דתי. בהתחלה זה היה לא נעים, אבל המשכנו לדבר, ובסוף היא הודתה שהיא גם שמחה על זה כי לדבריה הבת שלה השתנתה לטובה.

"הסיפור השני קרה לפני שבע שנים, וריגש הרבה אנשים. מדובר בזוג צעיר שהתחתן, האישה נכנסה להריון, ובחודש החמישי אירע לה לפתע דימום מוחי. היא הצליחה ללדת, נולדה לה ילדה בריאה, אבל היא נשארה משותקת בכל הגוף. ההורים שלה התקשרו לאחי רועי, ואמרו לו שמה שנותן לבת שלהם כוח לחיות ולהילחם זה השירים שלי, ובמיוחד 'מוקפת מלאכים', ושאלו אם אוכל לבוא לחזק אותה.

"הפנייה הגיעה אלי, ומיד אמרתי כן. הגעתי אליהם עם הגיטריסט שלי, התחלתי לשיר, ואתה רואה תוך כמה שניות איך מבן אדם כבוי היא מתחילה לפרוח. היא התחילה להשמיע קולות, והעיניים שלה פשוט קרנו מאושר. תוך כדי ששרתי היא פרצה בבכי, וכולנו בכינו יחד איתה. לאחרונה היא למדה איך לשלוח הודעות, ומדי פעם אני מקבל ממנה הודעות, וגם מחזיר כמובן. זה כל כך משמעותי עבורי, עד כדי כך שאני ממש לא יודע מי מקבל מכך יותר".

באדיבות אתר הידברות – תכני יהדות, זמני כניסת שבת, הכרויות לדתיים בחינם, פרשת השבוע, לוח זמני היום ועוד