להגן עליהם
להגן עליהם צילום: istock

יוסף שפייזר, יו"ר הפורום הדיגיטלי 'שומרים על הילדים ברשת', מדווח בשיחה עם ערוץ 7 על תפנית דרמטית שמתחוללת בימים אלה במוגנות סלולרית, בעיקר לילדים, אבל לא רק להם.

"אנחנו חווים מהלך שהוא תחילת שינוי היסטורי", אומר שפייזר. "החברות הסלולאריות התחילו מיוזמתם לשלוח אסאמאסים ולהציע להורים מסלול חינמי שיגרום לילדים לגלוש במסלול מותאם עבורם תוך הפחתת סכנה של תכנים מיניים, שיימינג והתמכרות. התוכנה יודעת להפחית את זמן המסך".

לפי שעה חברת פלאפון היא הראשונה שמציעה את מסלולי ההגנה, אך נראה שחברות נוספות צפויות ללכת בעקבותיה. "אני מברך את מנכ"ל משרד התקשורת שעובד מסביב לשעון כדי ללחוץ על חברות הסלולאר לספק מסלול מותאם לילדים שלנו. הוא עובד קשה מאוד. רוב החברות נמנעו בתחילה לעשות זאת כי הן רוצות את הטראפיק שמגיע מגלישת ילדים ונוער, מעבר לעלויות של תכניות סינון. אבל החברות הבינו שהן צריכות לקחת אחריות ולהגן על הילדים שלנו".

"לפי המחקר האחרון שיצא, גיל החשיפה לתכנים לא ראויים הוא גיל 8! בנוסף, ילדים מתמכרים ונמצאים שם שעות, וכעת הורים שגלגלו עיניים ולא נרתמו להגן על המכשיר של הילדים שלהם היום זה בחינם ונגיש".

על התוכנה שמציעות חברות הסלולאר בחינם, מציין שפייזר כי מדובר בתכנה בסיסית ביותר, "כמו חגורת בטיחות שרגע לפני הקטסטרופה מגנה, אבל יש תוכנות יותר מעמיקות ומתוחכמות. אני קורא לכל הורה לקחת אחריות ולמצוא אחת מהתוכנות, רימון, נטספארק, פמילי-קיפר ואחרות, ובמחיר של כוס קפה אפשר למגן את כל הבית ולהשתמש בדברים הטובים שיש באינטרנט, מבלי לחשוף את הילדים לאלימות קשה ולדברים שאנחנו לא רוצים שהם ייחשפו אליהם".

על החברות האחרון לבד מפלאפון אומר שפייזר: "הבנו שמשרד התקשורת לוחץ על החברות האחרות ויש תוצאות בשטח. חברת רמי לוי נמצאת בהכנות לקראת המהלך, וכך גם גולן טלקום הולכת לקראת מהלך שיוצע לכל המינויים. אנחנו קוראים לשאר החברות להצטרף ולקחת אחריות".

הצעה שאי אפשר לסרב לה
צילום: יוסף שפנייר

על העלויות הנדרשות מחברות הסלולאר המציעות את התוכנה מסביר שפייזר: "עלות תכנת הסינון היא נמוכה מאוד עבורם, הרי מדובר בחברות שמגלגלות מיליארדים. אבל צריך להבין שיש להם אינטרס כי טראפיק מביא כסף. יש לחברות אינטרס לגרום לך להתמכר אליהם. בעצם כשהם חוסמים תכנים מורידים את הטראפיק וזה מוריד הכנסה מפרסומות ומקורות אחרים. האינטרנט מבקש להגדיל את הטראפיק וסינון הוא לכאורה יריה ברגל, אבל יש כאן אחריות על הילדים. הגיע הזמן שלא יקחו את הילדים שלנו כמכונת כסף ציני, ויש את לשון החוק".

"לשון החוק מספקת אבל לא די בכך. החוק אומר שהנציג מחויב להציע תכנת סינון בחינם. בדקנו עשרות מקרים והחוק לא מקויים ברוב המקרים", אומר שפייזר ומסביר את חשיבות המהלך בו נקטה פלאפון ואחריה צפויות לבוא החברות האחרות. "חברת פלאפון הגדילה לעשות והיא מעדכנת גם את המנויים הוותיקים באפשרות החיבור לסינון".

יוסף שפייזר
צילום: באדיבות המצולם
מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו