תרגיל בכרתים
תרגיל בכרתיםצילום: דובר צה"ל

מערך העומק והמיוחדים של צה''ל יצא בנובמבר האחרון לתרגיל באי כרתים ביוון. האימון בחן את הכשירות של המערך לעמידה במשימותיו השונות בחירום ומצבי קיצון.

האימון, כמו גם תרגיל הקומנדו שהתקיים בקפריסין, הוא חלק מרצף התרגילים של מערך העומק והמיוחדים שתוכננו מראש.

אחד הקצינים שהשתתפו בתרגיל סיפר כי האתגר המרכזי עבור הלוחמים בתרגיל מסוג זה הוא מנטאלי - עצם התרגול בתא שטח לא מוכר, בידיעה שהם הרחק מהארץ. בתנאים אלה הכוחות עברו אימוני פשיטות וצורות קרב מגוונות של לוחמי קומנדו וכוחות מיוחדים. אחד התרחישים כלל כיבוש יעד מבוצר בנוכחות אויב.

בתרגיל לקחו חלק גם כלי טיס של חיל האוויר כשדגש מיוחד ניתן על שינוע אורגני של כוחות טקטיים וציוד תוך שמירה על התנהלות מבצעית. משיחה עם הקצין למדנו כי הירידה מהמטוסים והתנועה אל היעד התנהלו בשיטה מבצעית, בשיתוף הכוחות ובהובלת מפקדים וכוחות מיוחדים של מערך העומק.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

האלוף מוני כץ, מפקד פיקוד העומק, קיבל את ההחלטות בשטח בזמן אמת בתרגיל תוך התמודדות עם אתגרים בנושאי פיקוד ושליטה בניהול מבצעים מיוחדים.

התרגיל תוכנן במסגרת שיתוף הפעולה ההדוק והשוטף בין יוון וישראל. הכוחות המתרגלים היו כוחות מיוחדים של שני הצבאות בפיקודו של מפקד מפע"ם. שיתוף הפעולה בין המדינות בתרגיל תואר ע"י הקצין כמרגש - הלוחמים הישראלים והיוונים תרגלו יחד יכולות חיוניות כתף אל כתף, תוך למידה פורה אחד מהשני - שיתוף בדילמות והתלבטויות מבצעיות, ושיח משמעותי בנושאים כמו תמיכה בלחימה, מבצעים ופשיטה בעומק, ויכולות צבאיות מיוחדות.