ישראל גנץ
ישראל גנץצילום: חזקי ברוך

ישראל מתנהלת ללא ממשלת קבע והמשמעויות מגיעות גם לזירה המוניציפאלית. ישראל גנץ, ראש מועצת בנימין, המועצה הגדולה בישראל, מספר על ההיערכות לקיצוצי הרוחב בישובים.

"המציאות גורמת לכך שכל המשרדים עובדים ללא תקציב, אלא באחד חלקי 12 מהתקציב הקשיח של השנה שעברה, כלומר לא כולל תכניות תוספתיות שהן מגיעות כהחלטת השר. בנוסף אנחנו עדים בשבועות ובחודשים האחרונים לעדכוני משרד האוצר שהמצב התקציבי של המדינה, הגרעון הולך וגדל מעבר לציפיות, התוצר הגולמי מתחת לציפיות, מה שמייצר צורך בקיצוצים עמוקים. הדבר מתבטא גם בקריאה של משרד הפנים לראשי הרשויות בכל הארץ להכין תקציב שמרני, כלומר קיצוץ משמעותי בתקציב", מסביר גנץ.

למציאות הקשה בכלל הרשויות, אומר גנץ, נוספת המציאות הקשה עוד יותר ברשויות שביהודה ושומרון. "ברשויות ביהודה ושומרון חלק מהתקציבים שהועברו מזה שלושים שנה הולכים ומצטמצמים על פי החלטות שהתקבלו במשרדי הממשלה לפני מספר שנים, מה שמטיל מעמסה כבדה יותר לעומת שאר חלקי הארץ. זו מציאות תקציבית לא פשוטה שבה צריך לבחון איך לתת שירות טוב בתקציב הרבה יותר מורכב משנים קודמות".

גנץ מספר כי עוד לפני שהוא פונה להנהגת הישובים הוא וחבריו להנהגת ההתיישבות נמצאים בשיח עם הממשלה על מנת "לתקן את המצב הזה ולעשות ככל האפשר על מנת לאפשר חיים תקינים כמו שירות מוניציפאלי סביר לתושבים עצמם. בסופו של יום הרשות היא הזרוע שמתווכת בין הממשלה לתושב".

גנץ אינו ממהר לקבוע שקריאתם של ראשי המועצות אינה נשמעת על ידי הגורמים הממשלתיים, אם כי כבר כעת ישנה היערכות להכנת תקציב מהודק יותר. עוד הוא מזכיר כי המציאות העכשווית, חודש וחצי לפני בחירות, משמעותה שאין כתובת ללא מעט מהפניות. "אין מי שיוכל לתת תשובות".

"במקביל אנחנו נערכים לתקציבים שמרניים הרבה יותר. יש דיוני תקציב במליאה שתקבל החלטות ונצטרך לצמצם ולראות איך נותנים שירות לא פחות טוב לתושבים".

האם המשמעות היא שביום שתהיה ממשלה לא יגידו לו ולראשי המועצות האחרות שכשם שהסתדרו לא רע תחת חרב הקיצוץ יוכלו להמשיך גם הלאה? ואולי המענה הנכון הוא לייצר מחאה קולנית הרבה יותר של תושבים ואנשי הרשויות?

"היום המועצות ביו"ש הן בתלות גבוהה במשרדי הממשלה בגלל היעדר אזורי תעשייה משמעותיים, שהם שמנפיקים את הארנונה הגבוהה. ביהודה ושומרון, בגלל המצב הביטחוני המדיני והמשפטי, כמעט ואין אזורי תעשיה משמעותיים ביו"ש. הדבר הזה גורם למועצות לתלות לא בריאה של הרשות במדינה. רשות לא צריכה להיות תלויה במענקים ובחסדי אחרים. לכן במהלך הארוך המדינה צריכה לפעול להקמת אזורי תעשיה שימנעו את התלות הזו, אבל זה מהלך ארוך טווח".

"ברור שלפעמים צריך לדפוק על השולחן, אבל צריך גם להבין שזה מצב שבו המדינה כולה נמצאת. כל המדינה הולכת לקראת משבר. שי באב"ד שוחח עם ראשי רשויות והסביר שגם אם ירצו לתת אין מאיפה. המדינה נקלעה למשבר תקציבי בשנה הקרובה. בנוסף, ראש הממשלה מכריז שלאור המצב הביטחוני הוא יסיט תקציבים לצרכי ביטחון, ואי אפשר לוותר על כך, ובתווך הזה צריך לוודא שיש מאיפה ונעשה הכול בלי לפגוע בתושבים ובשירותים ומצד שני לעמוד בתקציב. לדפוק על השולחן אנחנו יודעים, אבל עושים את זה בצורה מושכלת".