חברי הליכוד יוצאים מהוועדה המסדרת

יו"ר הוועדה המסדרת, ח"כ אבי ניסנקורן, כינס הבוקר (שני) את הוועדה בראשותו לדיון ראשון לקראת הקמתה של ועדת הכנסת, לצורך דיון בבקשת החסינות של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בתום הדיון הצביעה הוועדה על הצעת ההחלטה המאפשרת להחליט על הקמת ועדת הכנסת, החלטה שתתבצע בהמשך היום, וכן מאפשרת לוועדת הכנסת שתוקם לקיים בפגרה דיונים בבקשת החסינות של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

עפ"י ההצעה שאושרה, "הוועדה המסדרת וועדת הכנסת רשאיות לקיים ישיבות בעניינים שבסמכותן, ללא אישור ועדת ההסכמות; ואולם דיונים כלליים בנושאי פיקוח על הממשלה, דיונים בהצעות לסדר היום שהועברו מהמליאה ודיוני חקיקה וחקיקת משנה, יחייבו אישור של יושב ראש הכנסת לאחר שקיבל חוות דעת מהיועץ המשפטי לכנסת".

לנוכח ההחלטה תתכנס הוועדה המסדרת בשעה 14:30 על מנת לדון באפשרות של הקמת וועדות קבועות.

בפתח הדיון הסביר ח"כ ניסנקורן, "התכנסנו על מנת להתאים את הנוהל שנקבע כאן בזמנו, לחוות הדעת שפורסמה אתמול ע"י היועץ המשפטי של הכנסת".

אולם, בפועל כבר בפתיחתו של הדיון פרצה סערה לאחר שחברי הכנסת מהליכוד, בראשות ח"כ מיקי זוהר, ערערו על עצם הלגיטימיות של קיום הדיון.

יועמ"ש הוועדה, עו"ד ארבל אסטרכן, אמרה בדיון כי ההנחה בקבלת ההחלטה לפי נדרש אישור יו"ר הכנסת לכינוס הוועדה הייתה היא שיו"ר הכנסת מקבל החלטות עפ"י שיקולים ממלכתיים בהתעלות משיקולים פוליטיים. "ההצעה המונחת מתכתבת עם חוו"ד של היועמ"ש וזו תואמה עם יו"ר הכנסת. ההצעה לא מוציאה את יו"ר הכנסת מכל שיקולי הדעת כאשר שיקול הדעת של היו"ר מאוד מצומצם".

לאחר חילופי צעקות בין יו"ר הוועדה ח"כ ניסנקורן ליו"ר סיעת הליכוד ח"כ מיקי זוהר הוצא ח"כ זוהר מהדיון אך הוחזר לאחר מספר דקות לחדר הוועדה.

ח"כ זוהר אמר בדיון, "הרבה שנים הייתם מיעוט והיום אתם הרוב וזה שיבש לכם את השכל ומוציא אתכם מפורפורציות. יש כללים שלא שוברים. אחמד טיבי אתה חלק מהרוב אתה מאמין? כל עוד אין אישור של יו"ר הכנסת אין מקום לדיון".

לאורך כל הדיון נמשך הויכוח בין יו"ר הוועדה ומפלגות השמאל ובין ח"כ זוהר וחברי הליכוד אודות השאלה האם הדיון מתקיים כדין. לאחר שהעימות נמשך קרוב לשעה החליטו חברי הליכוד בוועדה לצאת מהאולם, במחאה על המשך הדיון, לטענתם בחוסר סמכות, אך חילופי הדברים נמשכו גם תוך כדי צאתם של חברי הכנסת. היוצאים לוו בצעקות "הליכוד בורח" שהשמיעה חברת הכנסת פנינה-תמנו שטה.

הוועדה המסדרת מתכנסת בעקבות חוות הדעת של יועמ"ש הכנסת עו"ד אייל ינון שניתנה אתמול, ולפיה יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אינו יכול למנוע את כינוס הוועדה, ואף לא יוכל למנוע בהמשך את כינוס המליאה.

אדלשטיין תקף את ההחלטה וטען כי "כינוס ועדת הכנסת בעת הזו, יהיה טעות קשה. אסור שהליך כה חשוב, מעין שיפוטי, יהפוך להיות במה לתעמולת בחירות פסולה. אנחנו נמצאים שבועות ספורים לפני הבחירות. כולם יודעים שבתקופה כזו, ועדת הכנסת תהפוך לג'ונגל שיבזה את כבוד בית המחוקקים. אני יכול להבטיח שאם נשים שם מצלמות של תכנית ריאליטי, הרייטינג יהיה בשמים. מה שאני לא יכול להבטיח זה הליך הוגן וראוי. בלי קשר לזהות מבקש החסינות - מגיע לו הליך הוגן, מגיע לכנסת, הליך הוגן, מגיע לנו, אזרחי ישראל, הליך הוגן", אמר.

בהתייחס לחוות הדעת של עו"ד אייל ינון אמר יו"ר הכנסת, "לפני שעה קלה קיבלתי את חוות הדעת של היועץ המשפטי לכנסת, בה נקבע כי אין בסמכותי למנוע את כינוסה של הוועדה, למרות החלטה של אותה ועדה שהזכרתי בתחילת דבריי. משמעות הדבר היא שהוועדה המסדרת יכולה להתכנס גם ללא אישור יושב ראש הכנסת".

"אני חייב לומר בצער שאני חולק על עמדתו של היועץ המשפטי לכנסת. בכל מה שתלוי בי – לא אתן יד להפיכתה של הכנסת לזירה של תעמולת בחירות זולה, על ידי שום סיעה בכנסת", ציין אדלשטיין.