רבש"צים באימון
רבש"צים באימוןצילום: יאיר עטרי

מאבק הרבש"צים עולה שלב. ארגון הרבש"צים מבית ההסתדרות הלאומית פנה למשרד הביטחון לקחת אחריות מלאה ולדאוג לתנאי העבודה הבסיסיים הנדרשים לביצוע המשימות.

איתי הופמן, סגן יו"ר ועד הרבש"צים, אומר לערוץ 7 כי המשרד עלול לשאת בתוצאות כבדות.

"הבוקר כמיליון תושבי היישובים המאויימים באופן יומיומי ברחבי מדינת ישראל התעוררו לבוקר עצוב שבו משרד הביטחון מפקיר את ביטחון ההתיישבות כולה. ההרגשה היא שאנחנו מנסים לשאת ולתת עם משרד הביטחון והם מתעלמים מאיתנו. הם ממאנים בכל צורה לשבת ולדבר איתנו", טוען הופמן.

לדבריו, "ניסינו לפתור את המשבר בכל צורה כולל בבית המשפט שהתערב בנושא. משרד הביטחון ממשיך להתעלם מביטחון ההתיישבות ועושה דין לעצמו. המשרד לא רואה בנו כבני אדם. הוא מגדיר אותנו כמרכיב ביטחון כמו גדר ביטחון או שער חשמלי. מתי הם כן מכירים בנו? רק כשאנחנו בארון עטוף בדגל ישראל".

הופמן מפרט את הבעיות שקיימות לדעתו בהעסקת רכזי הביטחון. "המצב בשטח אבסורדי. יש לנו ריבוי מעסיקים. משרד הביטחון הוא הגורם המשלם ומנחה אותנו, המועצות האזוריות הן הצינור שמקבל את הכסף ומעביר אותו ליישובים שמעבירים אותו לרבש"צים. אנחנו תוהים – מי המעסיק שלנו? משרד הביטחון מתנער מאיתנו. המועצות האזוריות טוענות שהן צינור והיישובים אינם מוכנים לחתום על החוזים הדרקוניים של המשרד. גם אם רבש"צ עושה פעולה צבאית ונשלח על ידי הצבא, אם היישוב ייתבע, משרד הביטחון יתנער מכל ההסכמים".

"כדאי מאוד שמשרד הביטחון יתעורר. השר בנט מתעלם מאיתנו באופן בוטה ונותן את ההנחיות לומר שאנחנו נותני שירות ותו לא. אנחנו אומרים: די. נמאס לנו שמשרד הביטחון מקצץ במרכיבי הביטחון ואחר כך גם מתנער מהאנשים שעושים את העבודה ברמה היומיומית", הוא מוסיף.

הופמן מסביר את צעדי המחאה שננקטים החל מהיום. "אנחנו מתחילים בשביתה שהצעד הראשון בה הוא ניתוק הקשר מצה"ל. השלב הבא יהיה השבתת רכבי הביטחון, גם בגלל שהם מקוצצים ולא יכולים לנסוע כי אין כסף לדלק. הצעד הבא יהיה החזרת נשקים לחטיבות ואחרי זה נעשה השבתה כללית. אנחנו אומרים למשרד הביטחון: כל מה שיקרה ביישובים מופנה למשרד הביטחון ולעומד בראשו שמזלזלים בביטחון ההתיישבות".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה, "לאחרונה גיבש המשרד, יחד עם מרכז המועצות האזוריות, הסכם הכולל הגדלה של תקציב ההשתתפות במימון מרכיבי ביטחון ליישובים המעסיקים רבש"צים. עמדת המדינה, הייתה ונותרה, שהרבש"צים הם עובדי הישובים ועליהם לנהל מו"מ קיבוצי מול מעסיקיהם".