עיסאווי פריג'
עיסאווי פריג'צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

חבר הכנסת לשעבר עיסאווי פריג' שוחח עם אילה חסון ב-103fm על השיריון של יאיר גולן ברשימה המאוחדת של העבודה-גשר ומרצ, שהוריד אותו למקום ה-11.

"אני מוכן לחתום על 10-9 מנדטים, בתנאי שמחליפים ממשלה". בהמשך גם הגיב לאי הכללתה של סתיו שפיר ברשימה המאוחדת: "נגרם לה עוול, כשהקמנו את המחנה הדמוקרטי אני התניתי ואמרתי, 'אני מוכן לחבירה בתנאי שסתיו שפיר תהיה הצלע השלישית איתנו, ואכן כך היה".

אמרתי בריאיון עם ניצן הורוביץ' שבסופו של דבר מרצ נכנסה לכנסת על גבם של הקולות הערבים ודווקא עיסאווי פרג' לא נמצא במקום עם בולטות. הוא הבהיר שהוא לא עשה זאת בשמחה.

"אני מבין את ניצן אך עכשיו בפעם ראשונה אני לא אראה את הפתק של הבית הפוליטי בו גדלתי מאחורי הפרגוד. חברי ועידת מרצ היו חצויים אתמול. מצד אחד רוצים לשמר את אחד מהעקרונות החשובים, השותפות הערבית והיהודית, ומצד יאיר גולן הופיע בפני ועידת מרצ ואנשים ראו בו משיח ומציל השמאל".

אתה לא מחזיק מיאיר גולן? הוא סופר חכם וורבאלי. הוא לא עוטף את הדעות שלו אלא שם את מה שהוא מאמין בו בחדות על השולחן.

"יאיר בחור ראוי וטוב אך הוא עדיין לא מרצ במאה אחוז. הוא ילמד להיות כזה וייקח לו זמן. יש משבר מנהיגות בשמאל שרוצה להיות במיינסטרים. פתאום הגיע גנרל גדול שייקח אותם למיינסטרים".

ניצן הורוביץ עומד בראשות מרצ. זה בעיה מבחינתך שיאיר גולן יהיה הפנים של מרצ?

"זו לא בעיה, זה באמירה. אסור לו לדבר באמירות צבאיות כשאתה פונה לחברי מרצ. מרצ היא מפלגה אג'נדה אזרחית".

אתה תצביע אמת בבחירות הללו או שתבחר במשותפת?

"אשאר באותו בית פוליטי. אחרי הבחירות, אם ייווצר ואקום בשמאל, נדאג לדברים אחרים".

מה קרה עם סתיו שפיר?

"אני חושב שלסתיו שפיר נעשה עוול. כשהקמנו את המחנה הדמוקרטי אמרתי שאני מוכן לחבירה בתנאי שסתיו שפיר תהיה הצלע השלישית. ככה היה, כשאהוד ברק הביא אותה לבסיס המחבר. כואב לי שהיא לא בתוך האיחוד".

התפרסם שהמחנה הדמוקרטי משאיר חוב של 8 וחצי מיליון שקלים.

"למחנה הדמוקרטי יש חוב אך הוא הוסדר על פי המתווה והחוק בכנסת כשמחזירים ב-54 תשלומים את ההלוואה הוקפאה".

החובות על הקרח. מי ישלם את כל החובות של כל המפלגות? 34 מיליוני שקלים חוב נותרו. אנשים שנוהגים ברכב ושומעים אותנו חושבים לעצמם שבנק קורע אותם על חוב של 50 אלף שקלים, כאן מדובר במפלגות עם עשרות מיליוני חובות ואנחנו מוחאים כפיים למנהיגים והמנהיגות שלהם.

"זה המחיר של הפוליטיקה".

זה מחיר יקר. בשביל לעשות קמפיינים מטונפים, ללכלך על עיתונאים ולהגיד כמה רע. שכל אחד יביא כסף מהבית שלו. האזרחים משלמים את כל החובות האלה. זו לא אשמתך באופן אישי, אתה בשיחה הזאת במקרה.

"חשוב להתייחס. בכל שבע שנותיי בכנסת נכנסתי עם שני עוזרים פרלמנטרים. מאז שהליכוד נמצא בשלטון הוא הגדיל את הדף לבוחר, את מספר כמות העוזרים ובעקביות הגדיל את מימון המפלגות".

אף מפלגה לא תקבל כאן הנחה. שלא תתבלבל. זה חמור מאוד. אך השאלה היא לא רק מי הוביל אלא מי משאיר חובות.

"מרצ תמיד החזירה את החובות".