ועדת הכנסת. היום
ועדת הכנסת. היוםצילום: חזקי ברוך

"ודאי שכתב האישום הוגש שלא בתום לב", הבהיר שופט בית משפט השלום בדימוס הרן פינשטיין לגבי כתבי האישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, והוסיף לגבי הכוונה להקים ועדת כנסת שתדון בבקשת החסינות של נתניהו: "מה שברור פה לגמרי, לפי ההגדרה של סעיף 4 בחוק החסינות, זה שיש פה תפקיד שיפוטי. כל מפלגה שאמרה מראש שצריך להסיר את החסינות, פסולה מלשבת בוועדה".

רה"מ סבור שהחקירות נגדו נעשו שלא בתום לב. איך הוא מעלה הטענות האלה בפני הכנסת אם אינו רשאי להביא עדים למשל?

"בוודאי שכתב האישום הוגש שלא בתום לב, יש אפליה בדרך שהפרקליטות פועלת. ברור לגמרי שזה בעצם תפקיד מעין שיפוטי עם כל הדברים שכרוכים בכך. לפי דעתי כל מפלגה שאמרה מראש שצריך להסיר את החסינות פסולה מלשבת בוועדה. בוודאי שחלים על הוועדה כללי הצדק הטבעיים".

אותו דבר אפשר על הליכוד שאומרים שהם בעד החסינות. כל המצב כאן הוא בשיווי משקל פוליטי, בייחוד לקראת בחירות. בהינתן שזה המצב, כמשפטן מה אתה היית עושה?

"הייתי הולך לדברים הכי קלאסיים. יש שלושה כלכלים לצדק הטבעי כשאחד מהם הוא שמיעת צד האחד כשאסור לדון בעניין שאתה נוגע אליו. אין ספק שחייבים לאפשר להשמיע עדים. בחוק אין איסור על כך".

הליכוד והימין יפנו לבג"ץ ורוצים שיכפה את דעתו על הכנסת? זה בדיוק מה שהם התקוממו נגדו מלכתחילה.

"נכון. יכול להיות שהליכוד צודק בטענה שלבג"ץ אין סמכות לעסוק בזה אך ברגע שהוא מגיש את הבג"ץ הוא מקנה סמכות. הנימוק שיכול להיות אפשרי שכשהתותחים רועמים החוקים שותקים. הם מנסים את כל התרגילים".

מנדלבליט יודע שנסחט פה עד וקבע שהיחידה שסחטה היא זו שתבדוק את עצמה. אני אומר לילדים שלי שצריך לכבד את המערכת אך יש תחושה שהיא כל הזמן משנה את הכללים לצרכיה. אתמול הייתה הדלפה לגבי דרעי, כשאני שומע שמנדלבליט חושב שלא להגיש כתבי אישום כנגד דרעי למרות המלצת המשטרה והפרקליטות, אני מרגיש שיש כאן סוכרייה ואיום. זו הדלפה שיכולה להגיע רק ממקום אחד.

"תראה את הקולגה שלך מגלי צה"ל שפרצה לטלפונים וקיבלה חסינות".

אני מדבר איתך כבר שלוש שנים בנושא וכלום. זה כמו ללכת לתוך הקיר כשלא סופרים אותנו.

"אני מציע שינוי חוק. כששואלים ילדיך מה אתה חושב תפנה אותם לקרוא את חוק חסינות הכנסת ותראה שאין סעיף שאוסר לאדם להביא את הטענות שלו, כולל עדים, כדי להוכיח את צדקתו".

אם יאסרו להביא עדים הליכוד יצטרך לעתור את בג"ץ. ואם הם יעשו את זה הם בעצם ישחקו את המשחק שהם אמרו שהם נגדו.

"נכון. אך זו לא שעה רגילה וצריך לעשות את כל המלחמות בדרכים הלגיטימיות כדי להגיע לתוצאה המשפטית הנכונה".

אם כחול לבן תזכה בבחירות אגיד לילדים שלי שזכתה מפלגה שהבטיחה להיות חומת מגן לשלטון החוק. מדברים על החסינות של ביבי? יש פה מפלגה שהבטיחה לעצמה חסינות נצח מחקירות בתנאי שתיתן את השלטון לפקידים.

"אז מה שנשיא ריבלין אמר על בית המשפט העליון משתמש באותו ביטוי. הוא אמר ששלושה אנשים ישבו בחדר סגור ועשו פוטש למדינה. אני קורא לחזור לתקופה של שנות החמישים והשישים של בית המשפט העליון. הצניעות והעובדה הברורה שלא מתערבים".

וכל מי שקורא לחזור לבית משפט שמרני אומרים עליו שהוא רוצה להרוס את שלטון החוק.