יעקב ליצמן
יעקב ליצמןצילום: פלאש 90

בעקבות הכוונה להביא לקיצוץ דרמטי בעולם הישיבות בשל העיכובים בהקמת ממשלה ואי אישור תקציב למדינה, נחלצו ראשי יהדות התורה למאמץ למנוע את מימוש הקיצוץ האפשרי בתקציבי הישיבות והכוללים.

בימים האחרונים נודע למנהלי הישיבות כי בשל אי אישור התקציב ל־2020 כתוצאה מאי הקמת הממשלה, הנחה החשב הכללי את האוצר להעמיד את גובה התמיכות המועברות לישיבות ולכוללים, כך שיעמדו על גובהן המקורי ( 1/12 ), תוך מחיקת כל הסכומים שהתווספו לתקציב הבסיסי מהכספים הקואליציוניים.

משמעות ההנחיה היא שהתקציב שעומד על מיליארד ושלוש מאות אלף ש"ח, 'נחתך' והוא יעמוד על 770 מיליון ש"ח בלבד.

במהלך היממה האחרונה נועד שר הבריאות ליצמן עם רה”מ בנימין נתניהו, והבהיר לו כי משמעות הקיצוץ בתקציבי הישיבות היא גזירה קשה שתפגע קשות בעולם התורה וקיום השוטף של הישיבות והכוללים.

ליצמן ציין בפני רה”מ את חששם הכבד של מנהלי הישיבות, מנהלי ישיבות ההסדר ואיגוד הישיבות הגבוהות נוכח הכוונה לקצץ בהיקף ניכר מתקציבי המוסדות. לדבריו, לצד ההבנה לכאוס הפוליטי שהמדינה נמצאת בו בשנה האחרונה והליכה לבחירות חוזרות ונשנות ללא הכרעה, הרי שעולם הישיבות אינו יכול להיפגע וכי לא נוכל לאפשר פגיעה דרמטית כזו בשום צורה.

בסיכום עם יו”ר ועדת הכספים ח”כ משה גפני שמוביל יחד עם ליצמן וסגן שר החינוך מאיר פרוש את המהלך למנוע את הקיצוץ הנוכחי, הוחלט על ידי ראש הממשלה, תוך שהוא מדגיש את מחויבותו לנושא החשוב, לכנס ישיבה דחופה בראשותו עם ראשי יהדות התורה, שר האוצר כחלון, והחשב הכללי במשרד האוצר, כדי לפעול יחד במציאת פתרון למצוקה הקשה ולהביא לביטול הקיצוץ.

במקביל שוגר מכתב התרעה חריג עליו חתומים כלל מנהלי הישיבות, איגוד מנהלי הישיבות והמוסדות התורניים, איגוד ישיבות ההסדר ואיגוד הישיבות הגבוהות, לרה"מ בנימין נתניהו, ובו מוחים מנהלי הישיבות נוכח הכוונה לבצע קיצוץ דרמטי בתקציב עולם הישיבות, דבר שיעמיד את הישיבות והכוללים בסכנה.