טנקים
טנקיםצילום: דובר צה"ל

עו"ד כפיר יפת מהמחלקה המשפטית של "תורת לחימה" פנה השבוע לרמטכ"ל אביב כוכבי וביקש ממנו לחשוף לציבור הרחב את ממצאי פיילוט הטנקיסטיות, במלואם, זאת לאור הסערה הגדולה שעורר צה''ל סביב הנושא השנוי במחלוקת, וההשפעות על חיילות בעתיד.

עו''ד יפת כתב לרמטכ"ל:

"1. צה''ל עוסק בשנים האחרונות בהכשרת נשים לתפקידי לוחמה ופיקוד בחיל השריון.

2. בנקודת זמן זו, נמצאת זרוע היבשה לאחר שני פיילוטים, כאשר הראשון (משנת 2015), על פי הודעת הצבא הרשמית, נכשל, ולגבי השני, כי "הוא הצביע על פוטנציאל אך גם על פערים מסוימים בעמידה בכשירויות הנדרשות".

3. בתוך כך הוחלט בזרוע היבשה באפריל שנה שעברה, כי התכנית לשילוב נשים בשריון תיגנז, בליווי הסבר לפיו קשיי איתור נשים מתאימות ותקציב מוגבל. הכריעו את הכף נגד המשך יישומה של התכנית. הודעה זו אודות תוצאות הפיילוט האחרון, ממצאיו וההמלצות שגובשו על ידי הגורמים המוסמכים בסיומו, נמסרו לציבור בצורה כללית וסתמית למדי, ללא כל פירוט.

4. לאחרונה, ולאחר שהוגשה עתירה לבג"ץ נגד הצבא, התלויה ועומדת, התקבלה על ידך החלטה על בדבר המשכת התכנית באמצעות הרחבת הניסויים ותוך ביצוע התאמות.

5. למותר לציין, כי הפיילוט המדובר, עורר עניין ציבורי רב ומחלוקות המעסיקות את החברה הישראלית ומצויות על סדר היום הציבורי גם היום. במסגרת חרושת של שמועות והדלפות בשמם של גורמים בכירים בצבא ובמערכת הביטחון, עולות טענות שונות ומשונות, הסותרות האחת את השניה, אודות תוצאותיו של הפיילוט וממצאיו. כך לדוגמא, נטען, כי הצבא הכתיר את הפיילוט כמוצלח, ומאידך נטען בשם גורמים במערכת הביטחון שנחשפו לממצאי הפיילוט לשילוב לוחמות בחיל השריון, כי התגלו בעיות וקשיים רציניים: הלוחמות שהשתתפו בתוכנית התקשו בחלק ניכר מהמקרים לטעון פגזים בטנק, ובמשימות מבצעיות התגלו בקרב הלוחמות "קשיים מנטליים". יתר על כן, קצינים זוטרים שהשתתפו כביכול בניסוי, טענו כי תוצאות הניסוי שונו לרעה ע''י הממונים בצה''ל. בגלי צה"ל טען מפקדן של השריונריות מהניסוי הראשוני, סגן במילואים אסף לבני: "אני הצגתי נתונים לגבי הלוחמות. הנתונים שמסרתי היו שונים מאלה שהוצגו בישיבה שלאחר מכן".

6. נוכח חרושת השמועות השונות והסותרות כאמור, נוכח העובדה כי העתירה נגד הצבא עדיין תלויה ועומדת, וכן לאור העובדה כי יו"ר ועדת החוץ והבטחון של הכנסת רא"ל במיל. גבי אשכנזי הודיע,כי יבקש לבחון את ממצאי הפיילוט במסגרת הוועדה, אנו מבקשים בזאת מצה"ל לנהוג בצורה אחראית ושקופה כלפי הציבור, ולהקדים ולחשוף את ממצאי הפיילוט וסיכומו, במלואם.

7. לא רק שהציבור בכללותו זכאי להיחשף לתוצאותיו של הפיילוט ולממצאים שהתגלו במסגרתו, אלא שגם הנשים שישתתפו בהמשך הניסויים שהצבא מתכנן לערוך בנושא, וכמובן גם בני משפחותיהן, זכאים להיחשף לממצאי הפיילוט האחרון, במלואם.

8. להבנתנו אין במידע כל ערך מודיעיני מסווג העלול לגרום נזק בטחוני למדינת ישראל, וממילא, חשיפת הנתונים היא זכותו של הציבור למידע מלא ומהימן."

עורך הדין של תורת לחימה חתם את מכתבו: "נודה אפוא להתייחסותכם והיענותכם לבקשתנו לחשיפת הממצאים והתוצאות של הפיילוט, בהקדם האפשרי".