טננבום ואחימאיר
טננבום ואחימאירצילום: הוצאת סלע מאיר

ערב ההשקה לספרו החדש "איך לאלף יהודי?" של הסופר והמחזאי האמריקאי-ישראלי טוביה טננבום התקיים אמש (רביעי) במרכז מורשת מנחם בגין בירושלים בהשתתפות למעלה מ-300 בני אדם.

טננבום ישתתף בחודש בקרוב באירועים שונים להשקת ספרו החדש בהוצאת סלע מאיר. העיתונאי יעקב אחימאיר ראיין במהלך האירוע את טננבום על המסע שערך לקראת כתיבת הספר שקיים ברחבי הממלכה הבריטית: אירלנד, סקוטלנד, ווילס ובריטניה עצמה.

טננבום, סיפר לאחימאיר כי הכוונה הראשונה שלו היתה לכתוב ספר על מסע הצגות ומחזות שתיכנן לערוך ברחבי בריטניה, אך מהר מאד גילה כי מה שצף מעל פני המים בכל מדינה בממלכה בה ביקר הוא שנאת ישראל ואנטישמיות.

טננבום החליט כי הוא משנה את המסע ומתפנה לחקור את הברקזיט, בכדי להבין מה חושבים הבריטים על המהלך שסביר להניח כי יביא לפירוק האיחוד האירופי. יחד עם המסע להבנת מהלך הברקזיט, טננבום צלל לתוך הקרביים של האנטישמיות הבריטית כלפי היהודים המתגוררים במדינה.

אחימאיר תהה כיצד הגיעה הממלכה הבריטית לעסוק רבות בפלסטינים ובשנאת ישראל. טננבום ענה לו כי הוא את השאלה הזו הוא שאל את האזרחים שראיין בספר את השאלה הזו, והם ענו לו כי הם "אינם באמת יודעים".

טננבום סיפר לקהל על מפגשים שערך עם יהודים בבריטניה ושאל אותם האם הם חוו אנטישמיות והם בתגובה הכחישו כי קיימת אנטישמיות, "לכן קראתי לספר בשם הזה", אמר טננבום, "המסע הזה היה מסע לגילוי האילוף שעברו היהודים בבריטניה".

טננבום תיאר כיצד ישב במסעדה יהודית ליד משפחה יהודית, פנה לאב המשפחה ושאל האם נתקל באנטישמיות והוא ענה לו שלא, טוביה פנה לבן שלו שישב לידו ושאל האם אביו דובר אמת. "הוא משקר", ענה הבן, "רק לפני כמה ימים זרקו עליו ביצים וקיללו אותו בשל יהדותו".

טננבום סיפר שבמהלך כתיבת הספר הבין כי ישנה הכחשה גדולה על אנטישמיות במפלגת הלייבור וכי ליהודים רבים בבריטניה קשה להגדיר את קורבין כאנטישמי.

טננבום סיפר כי במהלך כתיבת הספר הוא פגש את ראש מפלגת הלייבור הבריטית, ג'רמי קורבין פעמיים בנפגשים לא רשמיים למשך מספר דקות ארוכות והם אף התחבקו, "כל זה קרה בגלל שהוא היה בטוח שאני עיתונאי גרמני, כי כך הזדהיתי", אך לאחר שקורבין הבין כי טננבום יהודי, הוא ביטל פגישה נוספת שהיתה אמורה להתקיים ביניהם.