המדבקות לסימון מוצרים
המדבקות לסימון מוצריםמשרד הבריאות

על רקע כניסתה לתוקף של רפורמת סימון מוצרי המזון, המועצה הישראלית לצרכנות ערכה סקר צרכני באמצעות מכון הסקרים "גיאוקרטוגרפיה".

מהסקר עולה כי 50.1% מהצרכנים סוברים כי איכות המוצר היא הגורם החשוב ביותר בקנייתו, ואילו מחיר המוצר (22.1%) והרכיבים שלו (22.7%) נמצאים הרחק מאחור ברשימת שיקולי הקניה.

זאת ועוד; למרות התמיכה הציבורית הנרחבת ברפורמת סימון המוצרים, ועל אף "טרנד הבריאות", מהסקר עולה כי רק 25.4% מהצרכנים מקפידים לקרוא את המידע התזונתי המפורט על-גבי אריזות המזון, ואילו היתר "קוראים לפעמים", "קוראים לעיתים רחוקות" או "אף פעם לא קוראים".

ממצאים מעניינים נוספים העולים מהסקר:

69.8% מהנשאלים "שמעו" או "מכירים" את רפורמת סימון המוצרים, זאת לעומת 30.2% שלא שמעו או מכירים אותה. 82.9% מהנשאלים העידו כי סימון מדבקה על מוצר תשנה את הרגלי הקנייה, והיתר ציינו כי הם "חושבים" או "בטוחים" שהסימון לא ישפיע בכלל על הרגלי הקנייה שלהם.

37.8% מהצרכנים הישראלים סומכים יותר על מוצרים שיוצרו ע"י חברות תוצרת הארץ, זאת לעומת 15.4% מהנשאלים שסומכים יותר על חברות מזון מחו"ל (כל היתר – אין הבדל).

45.7% מהנשאלים סומכים יותר על חברות מזון גדולות, זאת לעומת 10.4% שסומכים יותר על חברות מזון קטנות (כל היתר – סומכים על שתיהן במידה שווה).

עופר מרום, מנכ"ל המועצה לצרכנות, אמר כי "הרפורמה החדשה מבורכת, והיא עתידה להגביר את השקיפות של החברות כלפי הצרכנים, ומסייעת בקידום מודעות לצרכנות נבונה ונכונה. עם זאת, את השפעות הרפורמה נוכל לראות רק לאורך זמן ורק במידה ויצטרפו אליה צעדים אפקטיביים נוספים בתחום החינוך, באמצעות הגבלה על פרסום מוצרים מזיקים ובאפיקים נוספים.

''תוצאות הסקר מראות כי לפחות נכון לעכשיו - הצרכן הישראלי הממוצע אינו נותן משקל מספק לרכיבי המזון אותו הוא רוכש, אם בשל חוסר מודעות ואם בשל חוסר ידע והבנת השפעתם של רכיבים מזיקים על בריאותם. משכך, בכוונתנו לקדם פרויקט שיסייע לצרכנים לבדוק בקלות את הרכיבים התזונתיים של המזון לפני הרכישה, ולדעת מיד האם המוצר אותו הם מתכוונים לרכוש בריא או מזיק - ומדוע, כל זאת באמצעים פשוטים ונגישים", סיפר מרום.