בית הכנסת שהותקף בפיטסבורג
בית הכנסת שהותקף בפיטסבורגצילום: Cathal McNaughton, רויטרס

הרעיון שצץ אחרי גל האירועים האנטישמיים בארצות הברית, לחמש חברים בקהילות היהודיות נתקל בביקורת חריפה מצד סוכנות האבטחה המובילה של הקהילה היהודית.

״רשת הקהילה הבטוחה״ (SCN) פרסמה בשבוע שעבר דו"ח בו נאמר מפורשות כי אם יש רצון להכניס אנשי אבטחה חמושים לבתי כנסת, עליהם להיות שוטרים שעברו הכשרה מתאימה.

"לחברי קהילה שאינם חלק מרשויות אכיפת חוק אין את הניסיון המתאים להתמודדות עם מצבי לחץ", קבעו המומחים.

לפי הדו"ח של הסוכנות, חברי קהילה אלה שאינם חלק מרשויות אכיפת החוק, "אינם דומים כלל להיות מי שעברו הכשרה מקיפה בנוגע לשימוש נכון בכוח קטלני".

הדו"ח נכתב בעקבות התייעצויות עם קבוצה של מומחי אכיפת חוק ואבטחה באוגוסט והוזמן אחרי אירועי הירי בבית הכנסת בפיטסבורג באוקטובר 2018 ובבית הכנסת בפאווי חצי שנה לאחר מכן.

"עמדתו של צוות המשימה היא שהעסקת שוטר שאינו במדים היא האפשרות בעלת הסיכויים הטובים ביותר להשיג את המטרות המשותפות שהוגדרו", נכתב במסמך. "העסקת שוטר בתפקיד או שאינו בתפקיד, או שוטר שפרש מתפקידו לאחרונה ושממשיך להיות מעודכן בהכשרות הנדרשות, היא האפשרות המומלצת ביותר".

לפי הדו"ח, על בתי הכנסת לשקול מספר גורמים לפני שיחליטו על העסקת מאבטחים חמושים, כולל עלות, אחריות משפטית, דעת הקהל וחוות דעתם של חברי הקהילה.

עוד הומלץ כי העסקת מאבטחים חמושים תהיה חלק מתכנית מקיפה יותר הכוללת ביצוע הערכת איומים, תיאום עם המשטרה המקומית, חיזוק האבטחה הפיזית של הבניין והכשרת צוות בית הכנסת וחברי הקהילה להתמודדות עם מקרי חירום.

"אין להניח כי הימצאותם של כלי נשק תהיה גורם מרגיע ויש רבים שהימצאותם תפריע להם. לכן צריך לשקול כל צעד ולפעול לאט ובעדינות", לשון המסמך.