מחאת תושבי ביר הדאג'
מחאת תושבי ביר הדאג'צילום: דוברות

עשרות בדואים התפרעו היום (רביעי) ביישוב ביר הדאג׳ בנגב במחאה על נוכחות גורמי אכיפה שסיירו וביצעו סקר לקראת הריסת מבנים בלתי חוקיים.

לוחמי יחידת יואב של משמר הגבול עצרו שני ערבים שיידו אבנים לעבר כוחות המשטרה שאבטחו את הפעילו.

כתוצאה מיידוי האבנים נפצעו שני לוחמים מהיחידה שפונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים סורוקה.

הלוחמים נאלצו לבצע ירי באוויר כדי להדוף את המתפרעים, אחד מהם נפצע ופונה גם הוא לבית החולים.

''המראות מביר הדאג' אינם מפתיעים. תקיפת השוטרים היום על ידי עשרות פורעים, היא תוצאה ישירה של אובדן המשילות בנגב בכלל, ובביר הדאג' בפרט", אומר מאיר דויטש, מנכ"ל תנועת רגבים.

"מעבר לבניה בלתי חוקית ופרועה של אלפי מבנים מחוץ לתחומי היישוב המוסדר, הפכה ביר הדאג' לאקס-טריטוריה, ומרכז של פשיעה חמורה הפוגעת בכלל תושבי הנגב. חוסר האכיפה והמעש שהפגינה המדינה לאורך השנים האחרונות, הבהירה לפולשים שהם יכולים להמשיך לעשות במקום ככל העולה על רוחם".

דויטש הוסיף "אנו מחזקים את ידי המשטרה, השר לבטחון פנים גלעד ארדן וגופי האכיפה על פעילות האכיפה, אבל הדרג המדיני חייב לגבש מענה יסודי לשורשי הבעיה".

כזכור, פזורת 'ביר הדאג'' החלה להתפתח לאחר שבשנת 1995 נדדו מאות משפחות משבט אל עזאזמה לתחומי מועצת רמת נגב, והקימו מקבצים בלתי חוקיים ליד קיבוץ רביבים.

על בסיס החלטת ממשלה, בשנת 2003 'הולבן' השטח, והוכר למפרע כיישוב בשם ביר האדאג'. המדינה השקיעה במקום עשרות מיליוני שקלים בפיתוח מגרשים לבנייה, תכנון מסודר של היישוב ובהכנת תשתיות עבור תושביו.

למרות שלתושבים הבדואים הוצעו פתרונות זמינים וחוקיים ביישוב המוסדר, לאורך השנים נבנו אלפי מבנים לא חוקיים מחוץ לתחומי היישוב – וגם על קרקע בבעלות יהודית פרטית שבעליה מבקשים צדק כבר שנים ארוכות, ונדחים שוב ושוב בקש על ידי המדינה ובתי המשפט.

בשנים האחרונות הוצע לכל משפחה לקבל בחינם מגרש בגודל חמישה דונמים ביישוב ביר האדאג' הסמוך, לצד פיצוי כספי על המבנים הבלתי חוקיים. בשנת 2017 הצהיר ראש הרשות להסדרת התיישבות הבדואים, יאיר מעיין, בפני בעלי הקרקע ותנועת רגבים, כי "לאור חוסר שיתוף הפעולה מצד התושבים וחוסר רצונם להגיע להסדר הסתיימה פעילות ההסדרה של הרשות". מאז נבנו בקרקע הפרטית עוד מאות מבנים בלתי חוקיים.