דנון בנאום במועצת הביטחון
דנון בנאום במועצת הביטחוןצילום: שחר עזרן

מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה היום (שלישי) לדיון בנושא המצב במזרח התיכון בהשתתפות ישראל.

זהו הדיון הראשון של המועצה מאז החליטו מנהיגי בריטניה, צרפת וגרמניה להפעיל את המנגנון לפתרון סכסוכים בהסכם הגרעין עם איראן, בעקבות הפרותיה החוזרות ונשנות את ההסכם.

שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון, שהקדיש את נאומו לציבור האיראני, הפתיע את הנוכחים בחדר כאשר דיבר בפרסית ואמר "ישראל עומדת לצד העם האיראני".

דנון הציג לחברות המועצה את תמונתה של ניקטה אספנדני בת ה-14 שנהרגה בידי אנשי המשטר כאשר יצאה להפגין ברחובות בנובמבר האחרון. "לאחר הרצח הנורא, המשטר ניסה לטייח את המוות של ניקטה. בהתחלה פרסם שהיא מתה מסיבות אחרות ולאחר מכן הכריח את הוריה לומר שהיא מתה מהרעלה".

השגריר דנון שיבח בנאומו את איתנות העם האיראני ומורשתו. "לשכנינו הפרסים יש מורשת עשירה שהם צריכים להיות גאים בה. העם הפרסי הוביל את ההכרזה על זכויות אדם, סייע לביטול העבדות ונתן לאנשים את הזכות לבחור את דתם. מערכות המים, אלגברה, אנימציה, שחמט – כולן המצאות איראניות״.

"לא ייאמן כמה גדול הפער בין ההיסטוריה המרהיבה למשטר הנוכחי. זה אבסורד שעם שהמציא את זכויות האדם ופעל למען חופש דת נשלט בידי משטר שרומס את שתי הזכויות הללו. אסור לקהילה הבינלאומית לעמוד מהצד בזמן שהמשטר האיראני משתיק, כולא ומוציא להורג את תושביו", הוסיף השגריר הישראלי.

שגרירת ארה"ב, קלי קראפט אמרה בנאומה כי "על המועצה להתמקד בשחקן שפוגע בכולם וזורע כאוס, אלימות ושנאה במזרח התיכון. למרות שהיא חוזרת וקוראת לפגיעה בישראל, לא מדברים על איראן במועצת הביטחון. לאחר שתקפה את מיכליות הנפט, המועצה שתקה, לאחר שתמכה בכוחות החו׳תים, המועצה שתקה. חוסר היכולת לפעול נגד איראן שולח מסר רע לעולם ומעודד את חוסר היציבות באזור״. קראפט הוסיפה כי ״אמרתי זאת בעבר ואחזור על כך - לישראל אין חברה טובה יותר מארה״ב. נמשיך להזכיר את תרומת ישראל ואת האיום האיראני״.