"שרברבים" רוסיים ריגלו בדאבוס?
"שרברבים" רוסיים ריגלו בדאבוס?צילום: איסטוק

הוועידה השנתית של מנהיגי מדינות העולם המתקיימת באופן מסורתי בעיירת הנופש דאבוס שבשווייץ, נפתחה אתמול ואת מרבית תשומת הלב תופס נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.

מלבד היותו מנהיג מעצמה ונשיא צבעוני במיוחד, הפעם הוא גם הגיע לוועידה ביום בו נפתח משפט ההדחה שלו בסנאט האמריקאי.

אלא שאת החגיגה הרס דיווח של העיתון השווייצרי 'טאנס אנצייגר', שדיווח כי לקראת סוף הקיץ נעצרו בדאבוס שני 'שרברבים' רוסיים, שעוררו את חשדן של הרשויות בשווייץ, משום ששהותם בעיירת הנופש היתה ממושכת מאוד, ועוררה תמיהה גדולה.

השניים נחקרו על ידי השווייצרים, אבל במהלך חקירתם שלפו דרכונים דיפלומטים שהיו ברשותם, וניצלו את החסינות הדיפלומטית שלהם כדי לחמוק מרשויות החוק בשווייץ, ולהימלט במהירות מהמדינה.

לפי הדיווח, החשד הוא כי השניים ניסו להתקין מכשירי ציתות בבתי המלון היוקרתיים בדאבוס, על מנת להכין את הקרקע לקראת הוועידה השנתית, ובמטרה לצותת לשיחות פרטיות של מנהיגי מדינות העולם, בתקוה שחלק מהמידע שיתקבל באמצעות הציתותים ישמש לאחר מכן את המודיעין הרוסי לסחיטתם של המנהיגים או לגיוס סוכנים מסביבתם הקרובה.

שגרירות רוסיה בשווייץ דחתה על הסף את הטענות שפורסמו בעיתון, וטענה כי לדיווח אין שחר. לדבריה השניים לא ניסו להתחזות לשרברבים, ולא הואשמו בשום עבירה.

גם משטרת שווייץ פרסמה תגובה שבה גיבתה את הטענה הרוסית, והבהירה כי השניים אמנם עוכבו לתשאול והציגו דרכונים דיפלומטיים. עם זאת, המשטרה השווייצרית מבהירה כי לא היה חשד לשום עבירה שביצעו השניים, ולכן הם הורשו להמשיך בדרכם בלי שום מגבלה.

המיליארדר ביל בראודר, המנהל קרן השקעות הנושאת את שמו, הגיב גם הוא לדיווח, וטען כי הפרשה מוכיחה עד כמה ארוכה ידו של המודיעין הרוסי וכמה משקיעה רוסיה מאמצים רבים כדי לרגל אחרי מדינות מכל רחבי העולם.

בראודר מוביל קמפיין נרחב לחשיפת שחיתויות של הממשל הרוסי, ולרדיפת הדיפלומטים הרוסיים ברחבי העולם, שלטענתו משמשים כמרגלים בניגוד לאמנת וינה האוסרת על כך.

את הקמפיין נגד רוסיה פתח בראודר בעקבות מותו של חברו הטוב סרגיי מגניצקי, עורך דין רוסי שנכלא ועונה בכלאו עד שמת לבסוף, לאחר שניסה לחשוף שחיתויות של בכירים רוסים, והואשם על ידי הרוסים בעבירות שונות, לטענתו במטרה למנוע ממנו את המשך הפעילות שלו כנגד הבכירים המושחתים.