מערת המכפלה
מערת המכפלהצילום: אלירן אהרון

ירון לוי, יו"ר ארגון 'קול"ם', לתמיכה וסיוע לנכים ובעלי מוגבלויות, תוהה מדוע יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, חבר הכנסת גבי אשכנזי, מונע את קיומו של דיון שהובטח על הנגשת מערת המכפלה.

"לפני כשנה השרה גמליאל פנתה לראש הממשלה להנגיש את המקום ושהמשרד יתקצב. חלפה שנה ויש דיון בוועדת חוץ וביטחון, היו"ר אז, דיכטר, מורה לבצע את ההנגשה תוך חצי שנה, עד פסח תש"פ. ישנו גם המנהל האזרחי ומשרד הביטחון אבל לא נעשה דבר", אומר לוי.

לדבריו בחודש האחרון פנה ליו"ר הוועדה המסדרת, בחר הכנסת אבי ניסנקורן, ליו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ גבי אשכנזי, ולחברי הועדה ולשר הביטחון "וממה שאנחנו מבינים מי שמעכב את הדיון הדחוף בועדה הוא אבי ניסנקורן".

"לא יכול להיות שמונעים מאיתנו את הזכות הלגיטימית להתפלל במקום קבורתם של אבותנו", אומר לוי. "זה לא עניין של מוסלמים ויהודים. כולם מגיעים לשם. גם המשרד לשוויון חברתי וגם השר לשירותי דת אמרו שיש תקציב. זו לא בעיה של עלויות. אני לא רוצה לרדת לרזולוציות של מאבקי המנהל האזרחי. אותי לא מעניין ראש עיריית חברון והוואקף. זה נותן מענה לכל הדתות. יש יומיים בחול המועד פסח שאפשר להגיע וכל האולמות פתוחים. למה למנוע?".

ממשיך לוי ומספר על פניות של בעלי מוגבלויות לאפשר טיולים באתרים כמו המצדה ופעילותו למענם. באשר למערת המכפלה הוא אומר: "מצמררת הבקשה להגיע למערת המכפלה. כבעל מוגבלויות אני קורא בפרשת 'חיי שרה' את קניית המערה בארבע מאות שקל, ולא יכול להיות שאתה יושב בבית ומוריד דמעות על מניעת הזכות השוויונית להגיע למקום".

כאמור, את עיקר פנייתו מפנה לוי לחבר הכנסת ניסנקורן וקובע כי מדובר ב"פגיעה נוספת בנכים". בדבריו הוא מזכיר כי "יש כבר שמונה תאריכי יעד לדיון על חסינות בוועדת כנסת שלא קמה, ועל נגישות שמדברים עליה כבר שנים לא מדברים".

על החשש מהסלמה בחברון כולה בעקבות צעדים חד צדדיים במערה הוא אומר: "רוב המגיעים למערה הם לא יהודים וזה צריך להיות אינטרס משותף. לא מזמן פורסם על נכה בכיסא גלגלים מוסלמי שנמנעה ממנו הכניסה. אני פונה לניסנקורן להתעשת ולתת לנו את הזכות להתפלל במקום קבורת אבותנו".

מדוברות ועדת החוץ והביטחון נמסר כי יו"ר הוועדה כבר מסר כי בכוונתו לקיים דיון נוסף בסוגיה, וכאשר ייקבע מועד הדיון נקבל עדכון על כך.

בארגון 'בצלמו', המלווה את המאבק להנגשת מערת המכפלה, אומרים כי "המפתח להנגשת המערה נמצא בידי יו"ר הוועדה. מניעת דיון משמעותו אחת דחיית וביטול הנגשה ופגיעה חמורה בזכויות מאות אלפי נכים ובני משפחותיהם. אנחנו דורשים מיו"ר הוועדה עוד היום לקבוע תאריך מיידי לדיון חירום בחוסר ההנגשה".

לפי שעה לא הגיעה תגובתו של חבר הכנסת ניסנקורן. לכשתגיע תגובה נפרסמה במלואה.