רכב אוויר
רכב אווירצילום: יח''צ

יצרנית המטוסים בואינג וחברת טקטיקל רובוטיקס (Tactical Robotics) הישראלית, חתמו על הסכם לפיתוח אפשרי של כלי טייס מבוסס טכנולוגיית מדחפי עילוי (Ducted Fan) לשימושים מאוישים ואוטונומיים.

שתי החברות ישתפו פעולה לבחינת הזדמנויות פיתוח, ייצור ושיווק של מוצרים מבוססי FancraftTM ובעלי יכולת המראה ונחיתה אנכית (VTOL - Vertical Takeoff and Landing), ביניהם הקורמורן (Cormorant), הכטמ"ם (כלי טייס מאויש מרחוק) המתקדם של טקטיקל רובוטיקס.

הממדים הקומפקטיים של הקומרן, בערך בגודל של רכב שטח מסוג האמר, מאפשרים לו לבצע משימות חירום כמו משלוח אספקת מזון ומים בזמן אסונות טבע או בסביבת לחימה. בין היתר, הקומורן מסוגל לשאת עד ארבעה פצועים לפינוי רפואי.

"הקשר ההדוק של בואינג עם מדינת ישראל נמשך כבר יותר מ-70 שנים, במהלכן, בואינג פיתחה שותפויות ארוכות טווח עם הסקטורים הטכנולוגים והעסקיים במדינה", אמר דניס ד. סוונסון, סגן נשיא המכירות הבינלאומי של בואינג. "מזכר ההבנות הנוכחי עם טקטיקל רובוטיקס בנוי על המחויבות של בואינג לפיתוח ולהשקעה בחדשנות טכנולוגית לייצור של כלי טייס אמינים ובטיחותיים ברחבי העולם".

רפי יואלי, מנכ"ל חברת האם של טקטיקל רובוטיקס, אורבן איירונוטיקס, אמר: "הקורמורן הוא החלוץ במשפחת כלי הטייס בעלי יכולת המראה ונחיתה אנכיים, שיכולים לטוס ולנחות במקום בו אף כלי טיס אחר לא יכול. לא יכולנו לחשוב על שותף טוב יותר מבואינג שיעזור לנו בפיתוח מוצר זה ולמצות את טכנולוגיית FancraftTM עד מלוא הפוטנציאל".

מדחפי העילוי בקומרן מותקנים בתוך מבנה פנימי גלילי. מבנה זה משפר את לחץ ומהירות זרימת האוויר בהשוואה למדחף חיצוני. כמו כן, לטכנולוגיה זו יתרונות בטיחותיים מובהקים בהשוואה לכלי טייס מסורתיים או חדשניים בעלי להבים חיצוניים חשופים. טכנולוגיית FancraftTM משפרת את היציבות, כושר הנשיאה, המהירות והקיבולת בהשוואה לתצורות המדחף המסורתיות.