איילת שקד
איילת שקדצילום: גלעד קוולרצ'יק

שרת המשפטים לשעבר ח"כ איילת שקד (ימינה) השתתפה ב"יום הדמוקרטיה" במרכז הבינתחומי הרצליה, מתחה ביקורת על התערבות בג''ץ בעבודת הכנסת והממשלה, תקפה את ''כחול לבן'' וקראה לשלב עוד עוד חרדים במערכת המשפט.

"בג"ץ הוא לא הגננת של הכנסת, וכמו שהכנסת לא מנהלת את בג"ץ, בג"ץ לא צריך לנהל את הכנסת. כל רשות צריכה לכבד את הרשות האחרת, ואם יהיה רוב בכנסת שיחוקק חוק שאני לא מרוצה ממנו... מה לעשות? אלו החיים", אמרה שקד.

היא מתחה ביקורת על מפלגת כחול לבן שמסרבת לחשוף את עמדותיה השמאליות, "אנחנו מפלגת ימין מובהקת, זאת אומרת שאנחנו חושבים שהפתרון המדיני הוא לא שתי מדינות בגבולות 67' אלא החלת החוק הישראלי על שטחי C. כשנכנסנו לפוליטיקה ב-2013 ודיברנו על החלת החוק וחשבו שאנחנו זוג מטורללים, והיום יש קונצנזוס רחב מאוד במדינה ואפילו מפלגת השמאל כחול לבן מדברת על החלת הריבונות על בקעת הירדן.

''אני לא מבינה את זה, שמאל נהפך למילת גנאי? אתם צריכים להיות גאים. כמו שאני אשת ימין גאה אתם צריכים להגיד 'אני איש שמאל גאה', ומפלגת כחול לבן היא מפלגת שמאל, היא עומדת במרכז גוש השמאל".

שקד סיפרה כי ''הימין החדש'' היא מפלגה ליברלית שמשתפת פעולה עם זרם שמרני יותר. ''מבחינת זכויות וחירות אני חושבת שאני בכנסת הקודמת הייתי הסמן הליברלי ביותר, עצרתי אינסוף חוקים שעמדו לפגוע בזכויות הפרט ובעסקים. אני חושבת שהמדינה צריכה להתערב כמה שפחות, בעיניי כשפורצים לטלפון סלולרי של אדם, מחטטים בו ומפיצים את החומר בתקשורת, זו פגיעה חמורה מאוד. מדינה לא צריכה להתאבד בשם זכויות הפרט''.

על חוק החרם שמונע כניסת פעילי BDS לישראל אמרה שקד ''גם המדינה צריכה לדעת לשמור על עצמה - אני חושבת שחוק החרם בהחלט מידתי ומאזן בין חופש הפרט לחופש הביטוי ובכך שהמדינה לא צריכה לאפשר לאנשים לפגוע בה מבפנים.

''אנחנו מדינה עם שורשים דמוקרטיים חזקים, עם הבנה כמה זכויות הפרט והאדם הן חשובות, וגם הממשלה האחרונה בה הייתי שרת משפטים, למרות שהרבה פעמים רצו להגיד שהיא חשוכה, אבל במדד הדמוקרטיה של האקונומיסט רק עלינו. יותר אנשים מרגישים שיש יותר ביטוי במערכת המשפט, אנחנו צריכים לשלב יותר חרדים במערכת המשפט.

''אני חושבת שדווקא האוכלוסייה הערבית משולבת יפה במשרות המשפט, המשימה הבאה היא לשלב את החרדים במערכת הזו על מנת שכל המגזרים ירגישו שייכים בה", הוסיפה שרת המשפטים לשעבר.

בנוגע לחוק הלאום סיפרה שקד "אני לא חושבת שצריך לעשות שינוי בחוק הלאום כפי שהתקבל. אני לא חושבת שבית המשפט יכול לפסול חוקי יסוד. חוק יסוד הלאום יישאר כפי שהוא, אני גם לא חושבת בשום מצב שביהמ"ש יתערב בו, ייתן לו פרשנות, זה כן. אני חושבת שהסיבה שהנשיאה קבעה הרכב של 11 שופטים לדון בחוק זה על מנת לפרש אותו בצורה כזו או אחרת - אבל בוודאי לא יתערבו בחוק עצמו ולא יפסלו אותו".