בגן סאקר בירושלים נערך בצהריים (חמישי) טקס חנוכת אנדרטת ''נר הזיכרון'' לזכר הרוגי המצור על לנינגרד.

הטקס מתקיים במעמד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש העיר ירושלים משה ליאון, שר החוץ של רוסיה, מושל סנט פטרסבורג, ו-70 וטרנים וגיבורי המצור על לנינגרד החיים בישראל.

נשיא המדינה ריבלין אמר בטקס "היום ניתנה לנו הזכות לחלוק כבוד לאזרחי ברית המועצות ולווטרנים שנלחמו בחזית המזרחית, שחלקם מצאו בית בישראל. המלחמה בנאציזם ובפאשיזם, בגזענות ובשנאה, היא מנת חלקנו המשותפת".

אנדרטת "נר הזיכרון" לזכר הלוחמים והתושבים שנפלו במצור על לנינגרדGoldPR

ראש העיר ירושלים משה ליאון אמר בטקס "המלחמה קשרה קשר עמוק והדוק בין העמים שלנו. הצורר הנאצי ביקש למחוק את לנינגרד, והצבא האדום ומגיני העיר הגיבורים גאלו אותה. הצורר הנאצי ביקש להשמיד את העם היהודי. והצבא האדום שחרר את אושוויץ ובכך תרם רבות להצלת שארית הפליטה של יהודי אירופה.

''אנחנו כאן בירושלים, בירת ישראל, יחד עם נשיא רוסיה והלוחמים הגיבורים, אומרים לכם מעומק הלב תודה. ספסיבה", כך ליאון.

נשיא רוסיה פוטין אמר בטקס: "גם ברוסיה מודאגים מהניסיונות להכחיש את השואה, לשכתב את ההסיטוריה ולנקות את שמם של הפושעים והרוצחים". הנשיא הדגיש כי "אי אפשר להשוות את השואה לשום אירוע אחר".

צוות אמנים מישראל ומרוסיה, האדריכל אודי כסיף, הפסל אדם פרץ, האדריכלים אנטולי ולאדה צ'רנוב והפסל ולדיסלב מנצ'ינסקי, עבדו בשיתוף פעולה להקמת האנדרטה, משלב הרעיון ועד שלב הביצוע.

גובה האנדרטה הוא 8.5 מטרים והיא עשויה נחושת עם אלמנט ברונזה יצוק המייצג את להבת הנר. תנועת הלהבה באה לידי ביטוי באמצעות ספירלה המוארת בשעות הלילה ליצירת אפקט מיוחד של נר-תמיד בוער.

בטקס הופיעו מארינה מקסימיליאן בלומין שביצעה בעברית וברוסית את השיר "תכול המטפחת", דוד ד'אור מופיע יחד עם זמרת האופרה מסנט פטרסבורג, טטיאנה פבלובסקיה, וזמר האופרה וסילי גרלו מופיע עם תזמורת הווטרנים הישראלים.