אילוסטרציה
אילוסטרציהiStock

אפידמיולוגיה

סרטן צוואר הרחם הוא מחלת הסרטן הרביעית בשכיחותה בקרב נשים בעולם, והשנייה בשכיחותה בקרב נשים במדינות מתפתחות. מדי שנה מתות כ- 270,000 נשים מסרטן צוואר הרחם, רובן במדינות מתפתחות (בדרום אמריקה, באפריקה, ובחלקים מאסיה), שם למרבה הצער יש לאוכלוסיה נגישות נמוכה לבדיקות סקר לגילוי מוקדם של המחלה.

במדינות מפותחות עם נגישות גבוהה לבדיקות הסקר ושיעור גבוה של חיסונים לנגיף הפפילומה, שכיחות המחלה ירדה באופן משמעותי. השכיחות של סרטן צוואר הרחם בישראל נמוכה בהשוואה למדינות רבות אחרות וכל שנה מאובחנות בישראל כ- 200 חולות חדשות. רוב החולות מאובחנות בגיל צעיר מ-50, אך הסיכון קיים גם בגיל מבוגר יותר.

נגיף הפפילומה כגורם הסיכון העיקרי ובדיקת סקר לגילוי מוקדם

גורם הסיכון המשמעותי ביותר להתפתחות סרטן צוואר הרחם הוא נוכחות נגיף הפפילומה האנושי (Human Papilloma Virus – HPV). קיימים למעלה מ- 100 תת־זנים של הנגיף, מתוכם כ-40 מופיעים באיברי המין ועוברים במגע ישיר, כאשר דרך ההידבקות העיקרית היא ביחסי מין. קיום יחסים לא מוגנים (ללא קונדום), קיום יחסים מגיל צעיר וקיום יחסים עם בני זוג רבים - מעלים את הסיכון לחשיפה ולהידבקות ב- HPV. חשוב להבהיר שרוב הנשים שידבקו בנגיף לא יחלו בסרטן. בין הזנים הנפוצים באיברי המין, קיימים זנים הנחשבים לבעלי סיכון נמוך לגרום לשינויים ממאירים בתאים. הזנים בעלי הסיכון הנמוך יכולים לגרום ליבלות באברי המין (קונדילומה). זנים אחרים של הנגיף נחשבים בעלי סיכון גבוה להתפתחות שינויים טרום-סרטניים וסרטן בצוואר הרחם. זיהוי הקשר בין זיהום בנגיף הפפילומה האנושי (HPV) והתפתחות גידולים בצוואר הרחם הוביל לפיתוח החיסון נגד הנגיף, המסייע בהפחתת הסיכון להתפתחות גידולים טרום-סרטניים (CIN) וסרטן פולשני.

סרטן צוואר מתפתח בדרך כלל משינויים טרום-סרטניים שמתקדמים לאט ומאפשרים גילוי מוקדם. בדיקות לגילוי מוקדם של שינויים טרום־סרטניים בצוואר הרחם, כוללות את בדיקת הפאפ ובדיקה לאיתור נגיף ה- HPV. שינויים טרום־סרטניים המאותרים מוקדם ניתנים לטיפול בקלות וכך למנוע התפתחות סרטן פולשני.

סימפטומים ואבחנה

התלונה השכיחה ביותר של נשים עם סרטן צוואר הרחם היא דימום לא סדיר, כגון דימום בין מחזורי הוסת או דימום לאחר קיום יחסי מין. ייתכן גם דימום בקרב נשים שמחזור הווסת שלהן נפסק. שלב המחלה נקבע על פי גודל הגידול הסרטני בצוואר ועל פי מידת התפשטותו בעת אבחנת המחלה. גידול מוגבל לצוואר בעת האבחנה מוגדר בשלב 1. גידול שחרג מצוואר הרחם מוגדר בהתאם למידת התפשטותו (בין שלב 2 לשלב 4). קביעת שלב המחלה בסרטן צוואר הרחם נעשית על סמך הבדיקה הגופנית כולל הבדיקה הגינקולוגית ועל בסיס הממצאים שמתקבלים מבדיקות העזר, כולל בדיקות הדימות PET-CT ו- MRI.

טיפול

הטיפול הראשוני בסרטן צוואר הרחם יכול להיות ניתוחי או שילוב של טיפול כימי וקרינתי. בשלב 1 של המחלה, קרי, כאשר הגידול מוגבל לצוואר הרחם, לשתי אפשרויות הטיפול האלה יש סיכוי זהה לרפא את הגידול וההחלטה על דרך הטיפול הנבחרת מבוססת בין היתר על גודל הגידול בצוואר ועל מצבה הרפואי והתפקודי של המטופלת. לניתוח בסרטן צוואר הרחם יש שתי מטרות: כריתת הגידול והערכה של התפשטות מיקרוסקופית של המחלה בבלוטות הלימפה.

הניתוח כולל את כריתת הרחם, צוואר הרחם, הפראמטריום וה- 1/3 העליון של הנרתיק וכריתה של בלוטות הלימפה (radical hysterectomy). בנשים צעירות המאובחנות בשלב 1 של המחלה עם גידול קטן (עד 2 ס"מ), ניתן לשקול ניתוח מוגבל המשמר את הרחם וכך משמר את פוטנציאל הפוריות שלהן (radical trachelectomy).

פרופ' עמי פישמן הוא מנהל האגף לגינקולוגיה ומיילדות במרכז רפואי מאיר – כפר סבא, ומנתח בכיר בהרצליה מדיקל סנטר