הר הרצל
הר הרצלצילום: דובר צה"ל

טקס האזכרה ל-69 חללי הצוללת אח"י 'דקר' התקיים היום (ראשון) בהר הרצל, במלאת 52 שנים להיעלמותה.

הטקס נערך במעמד סגן הרמטכ"ל האלוף אייל זמיר, מפקד זרוע הים אלוף אלי שרביט, ובהשתתפות קציני וחיילי זרוע הים והמשפחות השכולות.

ב-9 בינואר 1968 הסתיימו שיפוציה של הצוללת אח"י 'דקר' בבריטניה והיא יצאה לדרכה לכיוון נמל חיפה. כחמישה ימים לפני תאריך הגעתה המיועד לישראל, נעלמו עקבותיה ו-69 לוחמיה הוכרזו כחללי צה"ל. בשנת 1999, לאחר שנים רבות של מאמצי חיפוש, אותרה הצוללת בעומק הים, על נתיב הפלגתה המקורי. גשר הצוללת הובא לישראל ונמצא כיום במוזיאון חיל הים בחיפה.

סגן הרמטכ''ל האלוף זמיר אמר כי "לאורך שנותיה של מדינת ישראל, אירעו מספר רגעים מועטים שבהם המדינה כולה עצרה והרכינה ראש. כזה היה החורף הסוער של שנת 1968, בו נשמעה הבשורה על גורלה של הצוללת אח"י ׳דקר׳ והדהדה הידיעה הכואבת מכל: 'הצוללת על כל אנשיה, נעדרים'. ידיעה שכינסה מדינה שלמה בכאב כבד על שישים ותשעה מטובי בניה שנספו במצולת הים בדרכם חזרה הביתה, חזרה לחוף מבטחים שאליו לא הגיעו.

''שישים ותשעה חיילים ומפקדים, אשר בחרו להתנדב ולצאת אל הים, לפעול תוך כדי סיכון בעומקו של שדה הקרב המסתורי וחסר הגבולות, ולהילחם באתגריו גם במחיר חייהם. בחלוף השנים ולצד מאמצי האיתור הרבים, נמצאו רק כמה משרידי הצוללת עצמה. אתם, בני המשפחות היקרים, נדרשתם למצוא בליבכם את תעצומות הנפש הנדרשות לחיים בצל חוסר הוודאות.

''בתקופה בה צה"ל נמצא בתהליך שינוי משמעותי ורוחות השינוי במזרח התיכון גוברות, נדרש צה"ל לזרוע ים אסטרטגית ויצירתית, האוחזת במידע מודיעיני איכותי. ביטחון מדינת ישראל נשען על יכולותיה המבצעיות הגבוהות של זרוע הים. במעמקי הים הנסתרים ועל אדמת הארץ, צה"ל יוסיף לעמוד בכל משימה שתוצב בפניו ולהגן על גבולות ישראל למען תמשיך להיות למדינה ריבונית, עצמאית ומשגשגת. יהי זכר הנופלים ברוך וחקוק לנצח ישראל״, הוסיף זמיר.

מפקד זרוע הים, אלוף אלי שרביט, אמר "בשנה החולפת ציינה שייטת 7 שישים שנה להקמתה, שישים שנים לכניסתן של אח"י 'תנין' ואח"י 'רהב' בשערי נמל חיפה, שישים שנים להתגשמות חלומם של ראשוני שייטת 7, לכונן צי צוללות למדינת ישראל. מוסריותנו וסולם הערכים שלנו נמדדים גם באופן בו מונצחים לוחמנו החסרים, באופן בו מונחלת מורשת גיבורינו.

''לוחמיה של אח"י 'דקר' היו ועודם אנשי המופת שלנו, עמוד האש שלפני המחנה, נר התמיד המלווה את פועלה של שייטת 7 לאורך שנות קיומה. מקומה של שייטת 7, בפועלה המבצעי הייחודי, מהווה מרכיב חיוני וקריטי באופרציה הימית שלנו. משימותיה של השייטת עלומות, אנשיה אנשי צללים ודרכי פעולתם מאפשרות לנו להימצא במרחבי הפעולה הקריטיים ביותר לזרוע הים ולצה"ל״, הוסיף שרביט.