רון לאודר
רון לאודרצילום: באדיבות הקונגרס היהודי העולמי

נשיא הקונגרס היהודי העולמי, רון לאודר, מאשים את מנהיגי העולם באדישות ואפילו בתרומה ל"שיטת הטפטוף של הפצת האנטישמיות" ובחוסר פעולה לעצירת התפשטות האנטישמיות בעולם.

לקראת טקס יום השנה ה-75 לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו שיתקיים מחר (שני) בפולין, אמר לאודר כי "הסופר אלי ויזל אמר שההיפך מאהבה זו לא שנאה אלא אדישות. מה שאני ראיתי יותר ויותר הוא שממשלות מדברות על זה, אבל נראה שיש חוסר פעולה אמיתית.

"מה שאנו רואים כאן הוא את שיטת הטפטוף שהיתה נהוגה בשנות השלושים והארבעים על מנת לייצר את השנאה. בסופו של דבר, עם הצמיחה של האנטישמיות, אולי לא יהיה מנהיג נוסף כמו היטלר אבל מנהיג דומה לו, ואנו חייבים לעשות משהו כעת על מנת לעצור את זה", אמר לאודר.

הוא הוסיף גם כי זה יהיה הנושא המרכזי בנאום שלו בטקס באושוויץ. לאודר הזהיר כי יתכן וזהו אירוע הזכרון הגדול האחרון לשואה, מאחר ומספר הניצולים קטן מדי שנה. "אנו חייבים להם חוב עצום. הם אמורים להיות מלאי שנאה ולרצות את הנקמה שלהם, אבל הם בנו את חייהם מחדש. הם, ילדיהם ונכדיהם לא היו צריכים לעבור את מה שעברו בחייהם. אנו מאכזבים אותם, כי הם רואים כעת שוב את ראשה המכוער של האנטישמיות מתרומם מחדש", אמר לאודר.

הוא הצביע על תוכנית 10 הנקודות שהגו ראשי הקהילה היהודית בבריטניה על מנת לעצור את האנטישמיות במפלגת הלייבור הבריטית, ואמר כי יש לקחת ממנה דוגמא גם לשאר העולם. "הנקודה החשובה ביותר היא מספר עשר – הראו מנהיגות וקחו אחריות. אני לא מכיר מקומות רבים בעולם בהם אנשים מראים את המנהיגות שלהם בנושא האנטישמיות כרגע, וזו הבעיה העיקרית", הוסיף לאודר.