ניקי היילי
ניקי הייליצילום: Aharon Krohn/Flash90

שגרירת ארצות הברית באו"ם לשעבר, ניקי היילי, העניקה ראיון ליונית לוי בחדשות 12 שבו התייחסה לתוכנית המאה של ממשל טראמפ שצפויה להתפרסם השבוע.

"נחוצות שתי ידיים כדי למחוא כפיים, אז אם הפלסטינים - או הישראלים - לא יהיו חלק מזה, זה לא יקרה", הסבירה. "אני ראיתי את הגרסה המוקדמת יותר של תוכנית השלום, והיא סדורה ושקולה.

''היא שקולה מאוד בכך שאינה מתפשרת על הביטחון הלאומי של ישראל, היא משפרת את איכות החיי של הפלסטינים - אבל מעל לכול, טמונה בחובה הזדמנות לשלום. ושני הצדדים ראויים להסכם שלום".

היילי הדגישה כי ארצות הברית לא תכפה את התוכנית על אף אחד מהצדדים, "אני מקווה ששני הצדדים ייתנו להסכם הזה את הזדמנות שהוא זקוק לה. דבר אחד אני יודעת - הנשיא טראמפ לא יעשה שום דבר שהישראלים והפלסטינים אינם רוצים בו. ארצות הברית תתפקד פה בתור מתווכת, לא בתור גורם שיכפה משהו. אני מלאת תקווה שמשמעותה של התוכנית תהיה שלום ממושך יותר והתקדמות, אבל נחיה ונראה".

השגרירה לשעבר התייחסה גם לביקורת שהושמעה, לפיה תזמון הפרסום של הפרטים נועד כדי לשרת פוליטית את נתניהו. "הם הקדישו לתוכנית זמן רב. הם הקפידו לדבר עם כל הגורמים, כדי לוודא שיש מענה לכל סוגיה. לכן, לא משנה מתי היו מפרסמים את התוכנית, אנשים מסוימים היו אומרים שהעיתוי מוקדם מדי - או מאוחר מדי. זה מצב שאי אפשר לנצח בו. הם לא חשבו לחכות עד אחרי הבחירות, כי ישראל ניצבת לפני מערכת בחירות שלישית, והרי אנחנו לא יכולים לשבת ולחכות עד שהבחירות האלה ייגמרו. חובתנו הייתה לפרסם את התוכנית הזאת לפי לוח הזמנים שלנו".

היילי סיפרה גם על אהדתה כלפי ישראל. "כשהגעתי לאו"ם כשגרירה לא ידעתי הרבה על ישראל", הודתה. "לכן אני נוהגת לומר שמעדתי אל תוך אהבתי לישראל. אבל ככל שלמדתי יותר אהבתי לישראל גברה, ואני חושבת שהסיבה היא הקרבה שאני מרגישה אל העם היהודי".

"היהודים חושבים בצורה דומה מאוד לקהילה ההודית", הסבירה. "המרכזיות של ההשכלה והמשפחה, וגם אורח החיים דומים מאוד. הם מגדלים את הילדים בצורה דומה, אנחנו מתאפיינים בעקשנות ובסירוב לקבל סירוב. כך שיש הרבה נקודות דמיון, אבל בסופו של דבר אני פשוט מעריכה את הערכים, אני מעריכה את אהבת החירות. אני מעריכה את השאיפה ליחס הוגן. לכן קל לי מאוד לאהוב את ישראל, כל מי ששואף לכבוד אנושי צריך, לדעתי, להבין את זה".

השגרירה לשעבר התייחסה לשמועות בארה"ב לפיהן בכוונתה להתמודד על הנשיאות בבחירות הבאות ב-2024. "זה פשוט מוקדם מדי מכדי לחשוב על כך", אמרה היילי. "אני חושבת שלאנשים קל לדבר על זה, אבל קשה להתמודד על הנשיאות בארצות הברית. אם נגזר שכך יהיה, זה יקרה, אבל כרגע אני מקפידה להעסיק את עצמי, אני ממשיכה להיאבק למען מטרות שאני דוגלת בהן, ואני ממשיכה להשמיע את קולי, כך שאני לא הולכת לשום מקום".