סיעת ש"ס בבקעת הירדן
סיעת ש"ס בבקעת הירדןצילום: אוריאל גרינפלד

מחקר מקיף של ה-INSS הנערך זו השנה ה-35 ברציפות, קובע כי האמון של הציבור בצה"ל עומד על נתון גבוה במיוחד של 93%. גם האמון במוסד גבוה מאד – 86%. בשב"כ מביעים 80% מאזרחי ישראל אמון.

לעומתם, מצב אמון הציבור במשטרה טעון שיפור: 53% בלבד הביעו אמון במשטרת ישראל.

ד"ר ציפי ישראלי, עורכת המחקר, מציינת כי צה"ל זוכה לאמון הגבוה ביותר מבין כלל הגופים באופן קבוע. הציבור הישראלי גם מביע אמון ביכולותיו המבצעיות של צה"ל ורוב מוחלט (87%) סבור כי צה"ל ערוך לקראת העימות הצבאי הבא. רק 13% סבורים כי הוא לא ערוך.

השפעת המחלוקת האידיאולוגיות על צה"ל

רוב הציבור (64%) סבור שהמחלוקות האידאולוגיות בחברה הישראלית משפיעות לרעה על תפקוד צה"ל. 27% סבורים כי לא משפיעות ורק 9% סבורים כי הן משפיעות לטובה.

ד"ר ציפי ישראי מסבירה כי נראה שהציבור מעוניין להשאיר את צה"ל מחוץ למחלוקות. ניתן לחזק זאת גם בכך שרוב מוחלט (%68) מסכימים עם ההיגד "צה"ל הוא צבא העם" ורוב גדול של הנשאלים (81%) מעדיפים להמשיך במודל גיוס החובה כפי שהוא כיום מאשר לבטלו. רק 19% סבורים כי יש לבטל את מודל הגיוס הקיים.

גיוס לצה"ל

רוב מוחלט בציבור תומך בגיוס לצה"ל. בולט היחס החיובי לחיילים לוחמים ולהתאמה לצרכי הצבא. ניתן ללמוד על כך מהשאלה המעניינת הבאה שנשאלה לראשונה השנה: אילו היית צריך לייעץ לנער שעומד לקראת גיוס לצה"ל, מה היית מייעץ לו?

  • להתגייס לצה"ל כלוחם בסיירות מובחרות – 15%
  • להתגייס לצה"ל כחייל קרבי – 20%
  • להתגייס לצה"ל ולהתמיין על פי צרכי הצבא – 35%
  • להתגייס לצה"ל, לשירות בתפקיד בעל ערך באזרחות – 21%
  • להתגייס לצה"ל, לשירות בתפקיד קל ונוח – 5%
  • לעשות מאמצים לא לשרת כלל – 4%

סוגיית גיוס חרדים

רוב הציבור תומך בשינוי ביחס לגיוס הצעירים החרדים לצה"ל. לציבור הוצגה השאלה הבאה: מה הפתרון המועדף בעיניך בנוגע לגיוס הצעירים החרדים?

67% העדיפו את הפתרון לפיו, מספר מצומצם של צעירים יישארו ללמוד בישיבות וכל שאר תלמידי הישיבות יגויסו בגיל 18 לצה"ל או לשירות לאומי. 33% העדיפו את הפתרון לפיו, רוב הצעירים

סוגיית השירות המשותף בצה"ל: אחת מהמחלוקות הבולטות בשיח הציבורי בתקופה האחרונה נוגעת להדתה בצה"ל. בהקשר זה עולה, בין היתר, סוגיית השירות המשותף לגברים ולנשים. איזה מהמשפטים הבאים מייצג את עמדתך בנושא?

  • יש להתחשב בדתיים, גם אם המשמעות היא הטלת מגבלות על שילוב נשים בצה"ל - 19%
  • יש לאפשר שוויון מלא בין גברים לנשים בצה"ל - 33%
  • יש למצוא איזון בין הצרכים של כל אחת מהקבוצות המשרתות בצה"ל - 47%

סוגיית סיפוח שטחים ביהודה ושומרון:

45% מהציבור היהודי בישראל מתנגד לכל סיפוח, 26% בעד סיפוח חד צדדי של גושי ההתיישבות; 14% בעד סיפוח חד צדדי של כל אזורי ההתיישבות; 7% בעד סיפוח חד צדדי של כל שטחי יהודה ושומרון; 8% בעד סיפוח כל שטחי C.

פתרון שתי המדינות:

40% מכלל הציבור מאמין כי פתרון שתי המדינות בר השגה בעתיד הרחוק; 11% מאמינים כי הפתרון בר השגה בעתיד הקרוב; 34% מאמינים כי הפתרון אינו בר השגה

66% מאמינים כי המשך המצב הקיים ללא הסדר מדיני פועל לרעת ישראל. מדובר בעלייה מתמשכת - מ 56% ב-2017 ל 66% כיום.

את המחקר המקיף ריכזה ד"ר ציפי ישראלי, חוקרת בכירה ב-INSS, והתוצאות כולן תוצגנה במסגרת הכנס הבינלאומי ה – 13 של המכון למחקרי ביטחון לאומי שייערך ב–28 עד ה-30 בינואר.