דב וייסגלס
דב וייסגלסצילום: פלאש 90

עורך הדין דב ויסגלס, לשעבר מנהל לשכתו ראש הממשלה אריאל שרון ז"ל, שוחח היום (שלישי) עם ינון מגל ובן כספית על המצב המדיני והסביר מה היה שרון חושב על תוכנית המאה של נשיא ארה"ב טראמפ, הצפויה להתפרסם היום בוושינגטון.

כספית: אם היינו יכולים ליצור קשר עם אריק שרון ז"ל, מה הוא היה אומר על עסקת המאה?

"אוי הוא היה כועס. הוא היה כועס בגלל שבחיים המדיניים כמו בחיים הרפואיים, מה שלא מועיל הוא מזיק. כיוון שלכל ברור שאין פה כלום, אין פה עסקה אלא הסדר ישראלי-אמריקאי בהתנגדות הפלסטינים וכנראה גם בהתנגדות כל העולם הערבי עצמו, במין סוג של שעשוע עצמי. זה די דומה להתמחות שלי במשחקי הריכוז כשהייתי ילד כשהייתי מרמה את אבי וקונה ממנו את אשדוד כנגד שתי קלפים של גבעתיים במונופול. לכן, כל מה שאנחנו כישראלים צריכים לקוות הוא שהנזק לא יהיה גדול מכפי שהוא יכול היה להיות. הרי לא יהיה כלום – כי אין כלום".

כספית: אני חושב שאתה קצת מפספס כאן הזדמנות לפרגן. בסוף תקום מדינה פלסטינית וחילופי שטחים בתמיכה אמריקאית. יש פה מדינות ערביות שעוד לא יצאו נגד העסקה.

"כל אחד ואחד מהאלמנטים אותם הזכרת מחייב שותף להקמת מדינה פלסטינית. אי אפשר יהיה להכריז עליה בשמם. חילופי שטחים, בעצם המושג הלשוני החלפה, טמונה הדדיות וזה לא יהיה. באשר להסבר שזה תנאי הכרחי לקראת סיפוח חד צדדי לאחר שהפלסטינים מסרבים להצעה – אני מציע להירגע. דמותה מטילת הצל הכבד של החוקרת בהאג ממשיכה להיות שם. סיפוח שטחים שהושגו בכוח הנשק נחשב להפרה של המשפט הבינלאומי. עשינו את זה בירושלים לפני כ-52 שנה, ברמת הגולן עשינו זאת לפני 32 שנה. כך או כך המשטר הבינלאומי בנושא הזה שונה לחלוטין. הסנקציה האישית קיימת. בית הדין הבינלאומי קיים וזו בדיוק הסיבה למה בארבעת השנים האחרונות, בהן מכהן נשיא כל כך ידידותי לא עשינו זאת מתוך ידיעה שעלולים להיות לכך השלכות".

מגל: שרון לא היה הולך לסיפוח בקעת הירדן?

"אני לא יכול לומר מה היה אילו. אני מעריך שאם היינו מגיעים למצב בו נושא בקעת הירדן היה על השולחן. כל דבר היה נעשה בהסכם. את ההתנתקות לא יכולנו לבצע בהסכם כי בר השיח שלנו היה יאסר ערפאת והקפדנו לא לדבר איתו ולא ללחוץ את ידו, בשונה מנתניהו. לו היה מתפתח משא ומתן עניין הגושים הגדולים ובקעת הירדן היו נידונים על מנת להגיע להסכם. זו הסיבה שקיבלנו את מכתב הנשיא בוש".

מגל: למה פיניתם את ארבעת הישובים ביהודה ושומרון?

"פינינו משום שהחשש של הקהילה הבינלאומית הייתה שישראל יוצאת מעזה על מנת חזק את אחיזתה ביהודה ושמרון. רצינו להראות צעד שמעיד על כך שאין כלים שלובים".

כספית: השמאל מפחיד את הימין כבר שנות דור 'מה יקרה אם' ובינתיים לא קרה כלום. אני נגד סיפוח הבקעה אך מה לגבי גוש עציון ומעלה אדומים? זה אירוע היסטורי

"יש לנו התחייבות אמריקאית ברמה הגבוהה ביותר של בית הנבחרים והסנאט כחלק ממסמך הנשיא שבכל תהליך מדיני הם יהיו חלק ממדינת ישראל. השאלה הטכנית של הסיפוח צריכה להיות חלק מהתן וקח. הפלסטינים חשים שיום יום נלקחים מהם נכסים שאותם הם רצו להביא לשולחן המשא ומתן לצורך הטרייד אוף".