נאום נשיא ארה"ב טראמפ בהשקת תוכנית המאהבאדיבות כאן 11

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הציג הערב (שלישי) בטקס בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו את "תוכנית המאה" שלו להשגת הסדר בין ישראל לפלסטינים.

"היום ישראל נוקטת צעד גדול לכיוון השלום", אמר טראמפ בפתח נאומו. "צעירים ברחבי המזרח התיכון מוכנים לעתיד מלא תקווה, וממשלות באזור מבינות שטרור וקיצוניות אסלאמית הן האויב המשותף של כולם".

טראמפ סיפר על פגישותיו עם נתניהו ועם גנץ ואמר, "נתניהו וגנץ הצטרפו בתמיכתם במאמץ הזה שלי ואמרו שישראל חותרת לשלום, השלום עולה על הפוליטיקה בכל מידה אפשרית וזה אכן מה שהם רוצים"

בנאומו ציין הנשיא טראמפ, כי "ישראל היא אור לגויים, וארץ ישראל היא ההבטחה האלוהית לעם ישראל".

"זו התוכנית הראשונה שבה ישראל מסכימה למפה שמגדירה וויתורים שהיא מוכנה לעשות", אמר טראמפ והודה לראש הממשלה נתניהו, "תודה על האומץ שלך שנקטת בצעד הזה".

לקריאת התכנית המלאה לחצו כאן

"בנסיעה שלי לישראל פגשתי גם את הנשיא הפלסטיני בבית לחם. התעצבתי מגורל העם הפלסטיני", סיפר טראמפ, "מגיעים להם חיים הרבה יותר טובים. מגיעה להם הזדמנות לממש את הפוטנציאל שלהם. הם כלואים במעגל של עוני. חזרתי בהחלטה למצוא דרך קדימה".

"אנחנו לא נרשה לחזור לימים של הפצצות, פיגועים במועדונים וטרור בלתי נפסק. השלום מחייב פשרות, אבל לעולם לא נבקש מישראל להתפשר על הביטחון שלה, לא נעשה את זה", הדגיש נשיא ארה"ב.

טראמפ ציין כי במסגרת התכנית "ארה"ב תכיר בריבונות ישראלית בכל שטח שיהיה ישראלי. ירושלים תמשיך להיות בירתה המאוחדת של ישראל".

"יצירת שלום בין ישראל לפלסטינים - ייתכן שזה האתגר הקשה מכולם. כל הממשלים הקודמים ניסו ונכשלו, אך לא נבחרתי לעשות דברים קטנים או להתרחק מבעיות קשות. זה היה תהליך ארוך ומאוד מתיש", ציין טראמפ.

טראמפ התייחס גם ליתרונות של התוכנית אותה הוא מציג עבור הפלסטינים, "הפלסטינים יזכו למדינה, יכפילו את השטח בו הם מחזיקים היום, ותהיה להם בירה במזרח ירושלים, שם תפתח ארה"ב שגרירות".

"אני רוצה הסכם שיהיה מצוין לפלסטינים. ההסכם הנוכחי הוא הזדמנות היסטורית נפלאה עבור הפלסטינים להשיג מדינה משלהם. זו עשויה להיות ההזדמנות האחרונה שלהם", הדגיש הנשיא טראמפ.

טראמפ הוסיף וסיפר, "שלחתי היום מכתב לעבאס. אמרתי לו שבארבע השנים הקרובות לא יורחבו ההתנחלויות ואם הפלשתינים יעמדו בקריטריונים בתום התקופה הזו הם יקבלו מדינה".

"בחזון שלי מדובר בניצחון לשני הצדדים", קבע טראמפ, "פתרון שתי מדינות מציאותי שמאפשר מדינה לפלסטינים ולישראל. היום ישראל לוקחת צעד ענק לקראת השלום. רה"מ נתניהו אמר לי שהוא מוכן לתמוך בתוכנית כבסיס למו"מ וליצור פריצת דרך עם הפלסטינים".

מפת תוכנית המאה
מפת תוכנית המאהצילום: מתוך התוכנית

לקראת סיום הנאום התייחס טראמפ לסוגיה האיראנית, "המשטר האיראני הוחלש והוא מבודד. הוא מתפרק לאט לאט. הרגנו את קאסם סולימאני, המחבל הגדול בעולם".

"כפי שידוע לכם, הוא היה ביחד עם חסן נסראללה ואני לא חושב שהם תכננו דברים טובים", ציין, "הוא ניהל ארגון שהשתמש בשנאה שלו לישראל כדי להסית את תשומת הלב מחוסר היכולת של הממשלה שלו".

נציין כי שלדון אדלסון ורעייתו, מנהיגי אייפא"ק, שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן, ד"ר דורי גולד, הרב לוי שמטוב מחב"ד בוושינגטון ועוד שורת מנהיגים הגיעו לבית הלבן לטקס.