לומדים במרחבים
לומדים במרחביםחגי שורק

בכפר נוער תו"מ הסמוך למושב חרב לאת שבעמק חפר בחרו לפתוח מסלול ללימודי חקלאות בשם "מרחבים", המייצר חווית למידה אחרת לנערים ומביא לידי ביטוח את כלל כוחות הנפש שלהם.

רכז המסלול חגי שורק ששימש עד לא מכבר כראש בית המדרש רגבים בעמק, הגיע לכפר מתוך רצון לפתח מסלול חינוכי ייחודי שמטרתו היא ליצור מסגרת שבתוכה אפשר לעשות טוב, שבה הנער יכול להוציא את כוחותיו אל הפועל, לצאת מפסיביות לאקטיביות. העבודה החקלאית מהווה פלטפורמה חינוכית שדרכה נקנים הערכים.

תלמידי המסלול משלבים עבודה במשק הכפר, במגוון ענפים חקלאים: מטע זיתים, כרם ענבי יין, חממות הידרופוניות, כוורות דבורים, גינון נוי ועוד.

במסגרת העבודה במשק החניכים שותפים לכל אורך התהליך, משלב גידול התוצרת ועד לשיווק המוצר לצרכן. בנוסף במסגרת שבוע הלמידה התלמידים מתנדבים ומסייעים לחקלאי האזור במשקים החקלאים ולומדים פרקטיקות חקלאיות מגוונות אשר מסייעות בעבודה המשק בכפר .

התנדבות בקהילה

שיתופי הפעולה עם הקהילה המקומית יוצרים חיבורים נפלאים בין החקלאים לבין התלמידים. בכל מפגש דואג צוות התוכית לחבר את חניכים דרך תושבי המקום להיסטורית ההתיישבות, להכרות ומפגש עם דמויות מגוונות בחברה הישראלית, וחיבור לערכים משותפים של אהבת האדם העם והארץ .

לאחרונה סיימו החניכים פרויקט מעורבות בקהילה בו עבדו החניכים על מטע זיתים שכבר ארבע שנים לא טיפלו בו ובעבודה משותפת טיפלו החניכים במטע ומסקו כשתי טון זיתים שממנו הפיקו כשלוש מאות ליטר שמן זית.

אנחנו מרגישים שפתיחת מסלול כזה במרחב החקלאי המיוחד וההיסטורי של עמק חפר היא בשורה מיוחדת.

הצוות החינוכי המלווה את המסלול מאמין בתפיסה חינוכית התופסת שהנוער הישראלי מסוגל להרים תרומה משמעותית לסביבה, לחברה ולמדינה ודרך התרומה הזאת הוא מתחנך לערכים רבים.

הדרך החינוכית שלנו נובעת מתוך אמון בכוחו של הנוער לפעול ולשנות את עצמו ואת סביבתו מסגרת שבה לא הכל סובב סביב התלמיד, אלא התלמיד הוא חלק מתוכנית שפועלת ועושה דברים משמעותיים. על ידי השותפות הזאת של התלמיד בעשייה, הוא מתחנך לצאת מתוך המקום האישי הצר של מה עושים בשבילי – ההצלחה שלי, הלימודים שלי, תעודת הבגרות שלי – אל הסתכלות רחבה ובוגרת יותר, של מה אני עושה למען אחרים. במה אני לוקח חלק. מהי האות שלי בתורה, החלק שלי בעם ישראל".

למידת שטח

הסיורים הם חלק מתוכנת הלימודים בתחום החקלאות ומדעי הסביבה. את התחום הזה מוביל ד"ר רם בוכניק מרצה במכללת כינרת ומוביל את תחום הלמידה החקלאית במסלול.

התלמידים מידי שבוע יוצאים לסיורים לימודים בסביבה הקרובה, וכן יוצאים למסעות שטח באזורים שונים בארץ, מעבר לחוויית הטיול מבצעים התלמידים למידה בשטח ומחברים את החומר התאורטי לשטח אנו פועלים עם התלמידים לקידום עבודת חקר ופיתוח בתחום החקלאות במסגרת הלימודים .

הצוות החינוכי של התכניות מעניק מעטפת הדרכתית לאורך כל שעות היום , יחד עם חגי ראש המסלול נמצאים גם אליסף שרשבסקי מדריך הקבוצה, אלחנן צוהר עו"ס שמלווה את הצד הרגשי מנטלי של החניכים, אלעד פרקש רכז המשק ורבקה היימן ויפתח כהן מצוות בית הספר .

מנהל הכפר הרב נועם סאסי אמר, "הכפר שלנו מהווה פסיפס ישראלי מיוחד, תלמידי התכנית מעבר לתכנית ולסדר היום המיוחד משתלבים יחד עם חניכי הכפר בחיי היום יום החניכים אינם חיים בבועה אלא מרגישים כחלק מעם ישראל. כתוצאה מהחיבור הזה נוצרים מפגשים ייחודיים של כלל הקהילות יחד בפעילויות המשותפות, מרגש לראות בהתוודעויות בימי רביעי שאותם מעביר רב הכפר הרב יונתן סלומון את כלל האוכלוסיות שרים ורוקדים בדבקות חברים".

לתוכנית מרחבים יתרון נוסף, מוסיף אליעזר ברויאר מנהל בית הספר בכפר, "והיא היכולת לתת מענה לימודי מיטיבי ולראות כל חניך ולבנות לו את המסלול המיוחד עבורו גם בתחום הלימודי. לימודי הקודש נלמדים בשיטת בית מדרש ובלמידה בחברותות ולא בצורת הלמידה הרגילה בכיתות. התלמידים לומדים תנ"ך בתכניות מיוחדת שמטרתה לסיים את התנ"ך ואת ש"ס המשניות במהלך 4 שנים.

לקראת סיום מדגיש חגי שורק, "אנו מאמינים בשילוב של אמון וגבולות; אנו פועלים מתוך אמון בנער שהוא טוב וישר מעצמו, ויש לו כוח להיטיב לעצמו ולסביבתו. הגבולות מוצבים מתוך אמון בנערים שהם מסוגלים לעמוד בהם. שהם מסוגלים לדרוש מעצמם יותר, לעבוד קשה במשק ובלימודים, ללמוד ולהתקדם".