עורכי הדין רענן בר-און וורד כהן
עורכי הדין רענן בר-און וורד כהןצילום: יח"צ

עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און מסבירים כי דיני הגנת הצרכן מקנים לצרכן, בתנאים מסויימים, את הזכות לבטל עיסקאות באופן חד צדדי, ואפילו ללא סיבה, ולקבל את כספו חזרה.

לפי התקנות, ניתן לבטל את העיסקה בתוך 14 ימים ממועד ביצוע העיסקה – מועד רכישת כרטיסי הטיסה - בתנאי שהביטול ייעשה עד לא יאוחר מ- 7 ימים, שאינם ימי מנוחה, לפני מועד הטיסה.
כלומר – לא ניתן לבטל עיסקה לרכישת כרטיסים 7 ימי עסקים או פחות לפני האירוע, וגם לא ניתן לבטל אם עברו שבועיים ממועד הרכישה.

במקרה של ביטול עיסקה, חובה על מוכר כרטיסי הטיסה (חברות תעופה או סוכנויות נסיעות)
להשיב לצרכן, בתוך 14 ימים ממועד קבלת הודעת הביטול, את הסכום. גובה ההחזר הכספי הוא המחיר ששולם בפועל, בניכוי דמי ביטול בסך של 5% ממחיר העיסקה או 100 ₪, לפי הנמוך מביניהם.

כל זאת, בתנאי שהכרטיסים נרכשו מסוכנות נסיעות או חברות תעופה הכפופות לדיני הגנת הצרכן בישראל.

אם חלף פרק הזמן בו ניתן לבטל (כלומר חלפו למעלה מ- 14 ימים ממועד רכישת כרטיסי הטיסה) או שמדובר בחברות תעופה / סוכנויות נסיעה זרות שאין להן נציגות בישראל – לא ניתן לבטל את הכרטיסים מכוח החוק הישראלי להגנת הצרכן. במקרה כזה, יש לעיין בתנאי הביטול הנלווים לכרטיסי הטיסה שנרכשו ולתנאים הספציפיים שנקבעו בהם (ביטול תמורת קנס מסויים, קביעות משתנות ביחס למועד בו התבקש הביטול, שלילת הזכות לבטל וכן הלאה).

אם לפי חוק לא ניתן לבטל – יש לזכור, כי במקרים רבים חברות התעופה מאפשרות ביטול או שינוי מועד הטיסה ללא תשלום דמי ביטול, שינוי וטיפול, וזאת כחלק מהשירות שהן מעניקות ללקוחותיהן. כך, גם אם על פי הדין חלף מועד הביטול, עדיין מומלץ לבחון את עמדת חברת התעופה.