דיויד פרידמן
דיויד פרידמןצילום: יחצ

שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, אומר אחר הצהריים (רביעי) בתדרוך לכתבים כי ישראל לא תוכל להחיל ריבונות באופן מיידי, אלא אמורה לקום ועדה שתדון עם ישראל בסוגיה.

הוא סירב להתחייס על פרק הזמן בו יתקיימו הדיונים סביב הנושא. "מדובר בתהליך שדורש מאמץ רב כדי לוודא שהחלת הריבונות תואמת את המפה שבתוכנית המאה".

לדבריו, "אנחנו נראה את ההצעה הישראלית, נבדוק אותה לעומק ונוודא שהיא מותאמת לתוכנית שלנו. בכוונתנו להקים את הוועדה בהתאם ולבחון את הרצון הישראלי במהירות, אך איני יודע לומר כמה זמן התהליך ייקח".

לכתבים שדיברו על סיפוח, ביקש השגריר פרידמן להבהיר, "מבחינתנו לא מדובר בסיפוח. זה לא המינוח הנכון. מדובר בהחלת החוק הישראלי בשטחים השייכים לישראל".

הוא ציין בפני אנשי התקשורת כי ישראל התחייבה להקמת מדינה פלסטינית. "כמו שהנשיא אמר, ישראל עשתה צעד ענק קדימה לשלום. לראשונה מדינת ישראל מתחייבת לקיומה של מדינה פלסטינית. אנחנו מסבירים לפלסטינים שהתוכנית הזו היא הטובה ביותר עבורם".

פרידמן נשאל לגבי אפשרות חילופי השטחים המופיעים בתוכנית המאה וענה כי "אין שום כוונה לכפות חילופי אוכלוסייה. זהו החזון של הנשיא. אם לפלסטינים זה חשוב שיבואו לשולחן המשא ומתן וידברו על כך".

השגריר קרא לפלסטינים שלא לייצר מתיחות ביטחונית ולא לנהוג באופן אלים בתגובה לתוכנית המאה. "עדיף שהפלסטינים ינהלו מגעים לשלום מאשר יפעלו באלימות".